Echilibrarea roților - ce trebuie să știi despre acest proces - siguranța ta este mereu pe primul loc!
În ziua de astăzi, un automobil este o necesitate. Acesta este un fapt, demonstrat de milioanele de vânzări ale acestui produs în toată lumea. Ieftină sau scumpă, de lux sau standard, mașina își merită investiția. Te poartă pe drumuri în siguranță și îți oferă confort pe parcursul călătoriei.
Cu toate acestea, pentru ca ea să-și facă treaba, tu trebuie să te asiguri că o întreții și că investești în ea suficient încât să-ți asiguri drumuri line și fără evenimente. Una dintre grijile tale, ca proprietar al unui automobil, este să ții cont și de procesul de echilibrare a roților.
Dar mai întâi, poate ar trebui să știi ce sunt roțile. Da, toată lumea știe ce este o roată, însă, în cazul unui automobil, roțile fac parte dintr-un sistem foarte complex și important, numit “sistem de direcție”. Acesta începe cu volanul mașinii și se termină cu roțile și, practic, face legătura între aceste două elemente. Fără acest sistem de direcție, volanul nu ar mai putea dicta mișcarea roților. Însă, fără ca roțile să fie întreținute, sistemul de direcție, singur, nu își poate face treaba și, oricât de bine ar funcționa acesta, roțile își au și ele rolul lor. De aceea, este bine să te îngrijești de jante, de anvelope, de presiunea din anvelope, de tipul anvelopelor și, nu în ultimul rând, de echilibrarea roților mașinii tale.
În cele ce urmează, vei descoperi de ce procesul de echilibrare a roților este atât de important și cum poate această echilibrare să salveze vieți în trafic.
Cuprins:
-
1. Echilibrarea roților - ce presupune și care este procesul de echilibrare a roților
-
2. Când se face echilibrarea roților și care sunt cauzele care duc la un dezechilibru
-
4. Echilibrarea anvelopelor noi și alte trucuri pentru întreținerea corectă a mașinii
1. Echilibrarea roților - ce presupune și care este procesul de echilibrare a roților
De fiecare dată când a trebuit să treci de la anvelopele de iarnă la cele de vară sau invers, ai observat, probabil, faptul că cei de la service-ul auto au efectuat, pe lângă înlocuirea anvelopelor, și echilibrarea roților.
O roată este dezechilibrată atunci când centrul de greutate este deplasat, raportat la centrul ei de rotație. Dezechilibrul poate fi static ori dinamic.
Dezechilibrul unei roți este static atunci când, în anvelopă, se găsește un punct ușor ori unul greu, fapt ce face ca întreaga roată să nu se rostogolească în mod uniform.
Dezechilibrul dinamic, în schimb, apare când pe laturile medianei din lateral a formațiunii jantă - anvelopă, apare o greutate care nu este egală.
Dar, până la urmă, ce înseamnă echilibrarea roților? Care este procesul, mai exact? Cu siguranță ai văzut mașinăria pe care băieții de la service o manevrează și care învârte roțile mașinii tale, dar ce face ea concret și cum te ajută pe tine acest proces?
Ei bine, după ce pe jantele mașinii s-au montat noile anvelope, de iarnă, de vară sau anvelopele all season, urmează procesul de echilibrare a întregii roți.
Această echilibrare se face pentru a egaliza greutatea roților, lucru care duce la o rotație corectă a acestora, ceea ce înseamnă și siguranță. Mecanicul fixează roțile, pe rând, într-un aparat care se rotește și urmărește în ce loc de pe circumferința roții (mai exact a jantelor) ar trebui să monteze niște contragreutăți, special concepute, din plumb.
Aparatul ce rotește roțile are în componența sa un sistem de senzori cu ajutorul cărora mecanicul poate identifica orice dezechilibru al roților, oricât de minor ar fi acesta, prin înregistrarea în aparat, cu ajutorul meniului acestuia, a parametrilor roții pe care dorește să o echilibreze. După introducerea acestor informații, aparatul începe să rotească roata și să atenționeze mecanicul cu privire la locurile în care acesta ar trebui să monteze contragreutățile.
Pentru o echilibrare corectă, mecanicul trebuie să aibă în vedere și următoarele aspecte:
-
să se asigure că, înainte de a pune roata pe aparat, va curăța mizeria sau depunerile care pot exista în interiorul roții;
-
va inspecta în detaliu banda de rulare și o va curăța de pietricelele adunate între șanțurile benzii;
-
în cazul jantelor din aluminiu, recomandată este folosirea unor contragreutăți vopsite;
-
pentru propria siguranță, mecanicul ar trebui să poarte întotdeauna ochelari de protecție atunci când pornește aparatul.
Trebuie să ai în vedere și faptul că nu orice mecanic auto poate efectua o echilibrare a roților. Majoritatea șoferilor spun că se pricep la schimbarea jantelor, a roților sau la montarea anvelopelor pe jante și este adevărat, însă, nu la fel se poate spune și despre echilibrarea roților. Nu orice șofer cu cunoștințe în acest domeniu ori mecanic auto poate face o echilibrare a roților, în orice condiții, chiar și la el acasă, ori în atelier, fără a deține aparatul special de echilibrare menționat mai sus.
Prin urmare, recomandarea specialiștilor, atât pentru siguranța ta, cât și pentru buna funcționare a mașinii tale, ar fi să apelezi întotdeauna la vulcanizări auto ori la ateliere service specializate, dotate cu aparatele necesare.
2. Când se face echilibrarea roților și care sunt cauzele care duc la un dezechilibru
O recomandare 100% corectă cu privire la un interval de timp în care să mergi la service pentru a urma procesul de echilibrare a anvelopelor pentru mașina ta nu există. Depinde foarte mult de tipul mașinii, de cum este folosită, pe ce drumuri, cât de des este condusă și alte elemente care pot să difere de la mașină la mașină, ori de la șofer la șofer. Cu toate acestea, un lucru este cert: atunci când schimbi anvelopele între sezoane (înlocuiești anvelopele de iarnă cu anvelope de vară sau invers), o echilibrare de anvelope este obligatorie.
De asemenea, echilibrarea anvelopelor noi sau a noilor jante, proaspăt cumpărate, se impune, în mod obligatoriu, atât pentru siguranța ta, cât și pentru întreținerea optimă a autovehiculului tău.
În manualul automobilului pe care îl deții, este foarte probabil să ai informații cu privire la cât de des recomandă producătorul o echilibrare a roților. Cei mai mulți experți recomandă o verificare de rutină a echilibrului roților, o dată la fiecare 15000 de kilometri, ori, dacă nu ajungi să parcurgi acești kilometri într-un an, o dată pe an ar fi intervalul de timp minim care te-ar ține în siguranță (bineînțeles, asta în condițiile în care nu ai nevoie să faci schimbul de anvelope de două ori pe an).
3. Înlocuirea anvelopelor și echilibrarea roților - care sunt riscurile în cazul în care nu se efectuează echilibrarea roților
Acum că știi ce presupune echilibrarea roților, dar și cand se face echilibrarea roților, poate ar trebui să cunoști și care sunt riscurile, în cazul în care te gândești că poate ai putea să sari peste acest proces, care poate ți se pare simplu și neînsemnat.
Ei bine, mai gândește-te încă o dată! În afară de disconfortul creat de o roată care nu a mai fost echilibrată, mai sunt și alte consecințe, cu urmări mai grave, atât asupra bugetului alocat mașinii tale, dar, în cel mai rău caz, asupra integrității tale fizice.
Echilibrarea anvelopelor noi, dar și a celor uzate deja, îți asigură o greutate uniformă a roții. Prin aplicarea unor contragreutăți de dimensiuni corecte, roata își va recăpăta echilibrul ce-i este necesar pentru a se așeza corect pe partea carosabilă și a se roti cu o greutate uniformă, astfel încât călătoriile tale să fie nu doar confortabile, ci și sigure.
Un risc mai scăzut asupra sănătății tale, dar ridicat pentru bugetul tău, ar fi consumul mai mare de combustibil, ca urmare a unor roți dezechilibrate. De asemenea, anvelopele nu se uzează uniform și nici nu aderă uniform la suprafața carosabilului, ceea ce poate conduce la o frânare defectuoasă.
Pe lângă toate acestea, uzura amortizoarelor sau a rulmenților ori a întregului sistem de direcție al automobilului este iminentă atunci când echilibrarea roților nu este efectuată la timp sau în mod corect.
Concluzia este că, atunci când mașina funcționează defectuos, indiferent din ce cauze, totul poate duce la accidente care să se soldeze cu răniți sau chiar pierderi de vieți.
Un șofer bun își poate da seama foarte ușor când ar trebui să recurgă la echilibrarea anvelopelor. De obicei, orice șofer își cunoaște mașina și creează o legătură foarte strânsă cu aceasta. Și tu poți să recunoști când roțile mașinii tale sunt dezechilibrate și necesită o echilibrare cât mai rapidă.
Trepidațiile sunt semnele cele mai cunoscute ale dezechilibrului roților. Atunci când trepidațiile se simt pe volan, roțile din față necesită o echilibrare urgentă, în timp ce trepidațiile resimțite în scaun, anunță necesitatea echilibrării roților din spate.
De asemenea, mecanicul trebuie să se asigure, în permanență, de faptul că aparatul de echilibrare a roților este verificat în mod constant și calibrat, atunci când este cazul. Un aparat necalibrat duce la o echilibrare defectuoasă a roților (sau mai bine spus, la o dezechilibrare și mai pronunțată), lucru ce se traduce prin riscuri majore în ceea ce privește siguranța șoferilor și nu numai.
4. Echilibrarea anvelopelor noi și alte trucuri pentru întreținerea corectă a mașinii
Echilibrarea roților nu este suficientă, totuși, pentru a prelungi viața mașinii tale, ori pentru a conduce în siguranță. Sunt și alte verificări și recomandări de care ar trebui să ții cont atunci când ești șofer.
Schema de rotire a anvelopelor
Spre exemplu, pe lângă echilibrarea roților, atunci când schimbi anvelopele sau atunci când ai atins cei 15000 de kilometri, în urma cărora se recomandă acest proces, poate ar fi cazul să te gândești și la schema de rotire a anvelopelor, care presupune mutarea anvelopelor din față în spate sau invers, ori din stânga în dreapta și invers. De ce să faci asta? Simplu: pentru ca uzura anvelopelor să fie uniformă și să aibă toate același grad de aderență, păstrându-și calitățile mai mult timp.
În cazul mașinilor cu tracțiune 4x4, schema de rotire a anvelopelor nu-și mai are rostul, întrucât uzura acestora este aceeași pentru toate cele 4 anvelope. La mașinile care nu sunt 4x4, producătorii recomandă rotirea anvelopelor la fiecare 10000 de kilometri sau atunci când se efectuează schimbul de ulei.
Scheme de rotire a anvelopelor:
Schema 1
Schema 2
Schema 3
Geometria roților
Sunt multe persoane care pun semnul egal între echilibrarea roților și geometria roților, când, în fapt, sunt două procese cu totul și cu totul diferite.
Geometria roților presupune reglarea roților care se realizează ținând cont de următoarele aspecte sau unghiuri:
-
de cădere - unghiul ce se formează față de verticală, atunci când roata este privită din spate sau din față. Pentru a funcționa în parametrii optimi, acest unghi ar trebui să fie cât mai mic.
-
convergență - redă poziția pe care roțile ce dictează direcția o au, atunci când le privești de sus. Acest unghi dictează cum se va comporta mașina ta în viraje.
-
de fugă - acest unghi este dat de înclinația axului pe care pivotul îl are pe sol
-
de înclinație - este dat de unghiul pe care axa pivotului îl formează cu verticala
Toate aceste patru unghiuri pot fi pozitive, negative sau neutre.
Alegerea jantelor
La fel ca anvelopele, și în cazul jantelor poți opta pentru jante de vară sau de iarnă. Care este diferența dintre aceste două tipuri? Este vorba de materialul din care sunt făcute.
Jantele de vară sunt din aliaj, în timp ce jantele de iarnă sunt făcute din oțel. Pentru a face o alegere cât mai potrivită pentru jantele mașinii tale, recomandată ar fi consultarea unui configurator de jante din oțel și aliaj, care îți va da posibilitatea să alegi detalii ca: marca autovehiculului, modelul, tipul de motorizare și alte informații care îți vor pune la dispoziție modele de jante potrivite pentru mașina ta.
Prin urmare, ia în serios întreținerea mașinii tale și nu lăsa la voia întâmplării niciun detaliu. Totul este important atunci când de integritatea și buna funcționare a acestui vehicul depinzi tu, cei dragi ție, dar și ceilalți participanți la trafic.
Sursa foto: unsplash.com, pixabay.com, flickr.com, pexels.com.
-
9 - Jul - 2024Noul Pirelli Cinturato All Season SF3: Campionul frânării
Descopera mai multe despre ➜ Noul Pirelli Cinturato All Season SF3 ✅ Sfaturi & Recomandari de la...
views (217) CommentsCiteste articolul -
9 - Jul - 2024Descoperă noua gamă de anvelope Pirelli Powergy: Soluții pentru Iarna și All Season
Descopera mai multe despre ➜ noua gamă de anvelope Pirelli Powergy ✅ Sfaturi & Recomandari de...
views (102) CommentsCiteste articolul -
9 - Jul - 2024Pirelli P Zero Winter 2: Inovația în materie de anvelope de iarnă pentru vehicule electrice
Descopera mai multe despre ➜ Pirelli P Zero Winter 2 ✅ Sfaturi & Recomandari de la specialisti...
views (71) CommentsCiteste articolul -
4 - Jun - 2024Test cauciucuri Auto Bild: Top anvelope vara 205 55 r16
Descopera mai multe despre ➜ Test cauciucuri Auto Bild: Top anvelope vara 205 55 r16 ✅ Sfaturi &...
views (390) CommentsCiteste articolul -
4 - Jun - 2024Anvelopele de vara 225 55 r17 supuse la test de Auto Bild
Descopera mai multe despre ➜ Anvelopele de vara 225 55 r17 supuse la test de Auto Bild ✅ Sfaturi &...
views (171) CommentsCiteste articolul -
28 - May - 2024Top 8 cele mai ieftine anvelope all season 215 65 r16
Descopera mai multe despre ➜ Top 8 cele mai ieftine anvelope all season 215 65 r16 ✅ Sfaturi &...
views (362) CommentsCiteste articolul