lcp
Alege o altă dimensiune..

Motive să ne alegi!

garanția calității
la orice tip de anvelopă
livrarea rapida
pe tot teritoriul României
livrare rapidă în țară
la anvelopele din stoc
site securizat
cu certificat SSL

Despre cauciucuri

Schema de rotire a anvelopelor și nevoia de a schimba roțile față - spate

Schema de rotire a anvelopelor și nevoia de a schimba roțile față - spate

Chiar dacă pneurile autovehiculelor nu par a avea o însemnătate prea mare în ansamblul pieselor și angrenajelor tehnice care alcătuiesc vehiculul, totuși conducătorii auto ar trebui să acorde o atenție mai mare acestor consumabile care pot face diferența între un parcurs în deplină siguranță și unul supus riscurilor de derapaj în diverse condiții de drum și de anotimp. 

Chiar dacă motorul mașinii se va bucura întotdeauna de cea mai mare atenție din partea unui șofer care are grijă să schimbe la timp uleiul, filtrele de combustibil de aer și de lubrifiant, anvelopele au, totuși, rolul de bază de a suporta forțele de frecare cu suprafața carosabilului și de a propulsa, de fapt, orice autovehicul spre o mișcare liniară. Aderența pneurilor la suprafața de rulare este, deci, de cea mai mare importanță, atât pentru asigurarea mișcării mașinilor, cât și pentru siguranța la drum.  

Fiind singurele componente care fac contactul unui autovehicul cu solul, anvelopele suportă și un grad mai ridicat de uzură într-un timp mult mai scurt față de alte consumabile auto. Uzura anvelopelor mașinii depinde de poziția acestora și de plasarea pe una dintre punțile vehiculului. Astfel, este cunoscut faptul că uzura anvelopelor este neuniformă, la cele montate pe roțile de la puntea motoare frecarea fiind mai accentuată decât în cazul pneurilor roților de la cealaltă punte. Dar, există unele metode și direcții de acțiune, care, dacă ar fi adoptate de conducătorii auto într-un mod riguros și regulat, ar putea conduce la o uzură uniformă a celor patru anvelope și, subsecvent, la o durată mai mare de viață a întregului set. Este vorba despre aplicarea schemei de rotație a anvelopelor concept despre care vei afla mai multe detalii în acest articol. 

Cuprins

1. Rotația anvelopelor - detalii despre un concept auto pe care ar trebui să-l ai mereu în vedere

2. Când trebuie rotite anvelopele pentru a obține un nivel uniform de uzură?

3. Cum se rotesc anvelopele în funcție de schema de rotație adoptată?

1. Rotația anvelopelor - detalii despre un concept auto pe care ar trebui să-l ai mereu în vedere

Chiar dacă pare un concept simplu, rotația anvelopelor nu înseamnă doar mutarea acestora una în locul celeilalte fără o logică și un scop adecvat. Chiar dacă ai în vedere anvelope de vară sau anvelope de iarnă, rotația ar trebui efectuată în fiecare dintre aceste cazuri la intervale de timp regulate sau după un anumit număr de kilometri efectuați. De exemplu, cel mai bun moment pentru efectuarea operațiunii de rotație a anvelopelor este momentul în care faci trecerea de la iarnă la vară sau invers, în funcție de sezon. 

Nu ar trebui să crezi că rotația anvelopelor este specifică doar anvelopelor cu sezonalitate. În cazul anvelopelor all season această operațiune se va desfășura chiar mai des deoarece aceste tipuri de pneuri rămân montate mereu pe mașină în orice sezon astfel că numărul de kilometri recomandați la care este necesară rotația se acumulează mai rapid decât în cazul celorlalte tipuri de cauciucuri. 

Pe lângă scopul principal de a păstra pe o perioadă cât mai lungă de timp calitățile fizice și gradul normal de aderență la sol al anvelopelor și, deci, un nivel înalt de siguranță la rulare, rotația anvelopelor este un bun prilej de examinare atentă a suprafeței anvelopelor și de detectare timpurie a eventualelor probleme din gama uzurilor accentuate pe o anumită latură, adâncimea canelurii, crăpături ale suprafeței laterale, etc. Dacă există semne ale unei uzuri suspecte, este indicată apelarea la serviciul de geometrie a roților pentru calibrarea roților evitându-se astfel probleme mai grave ce pot să apară în timp.

Ca procedură de realizare, rotația anvelopelor înseamnă trecerea pneurilor din spate către roțile din față și a celor de la roțile punții față la roțile punții spate sub diverse modalități liniare sau încrucișate. Desigur, acest lucru este posibil doar dacă este vorba de anvelope standard, identice, pentru toate cele patru roți. Dacă este vorba de anvelope speciale care echipează roțile motrice ale unor autovehicule de performanță, dimensiunile ceva mai mari ale acestora pot fi diferite de cauciucurile roților celeilalte punți. La aceste modele speciale de autovehicule, rotația anvelopelor nu va avea loc în sensul față-spate ci doar în direcția stânga-dreapta.

Odată cu schimbarea anvelopelor, dacă roțile nu sunt schimbate cu tot cu jante este necesară și operațiunea de echilibrare a roților după montarea pneurilor. Echilibrarea constă în adăugarea unor greutăți metalice, de regulă din plumb, pe o anumită zonă a jantei pentru asigura astfel o rotație uniformă a roții cu anvelopă. 

Desigur, este recomandabilă și efectuarea unei verificări de geometrie a roților, care constă în verificarea și reglarea unghiurilor roților mașinii în toate planurile astfel încât rulajul să nu conducă la uzuri accentuate ale anvelopelor sau la probleme mult mai grave la direcția vehiculului și chiar la accidente posibile.  

 

2. Când trebuie rotite anvelopele pentru a obține un nivel uniform de uzură?

Intervalul de timp recomandat pentru rotația anvelopelor nu este bine cunoscut în rândul majorității șoferilor. Acest lucru se întâmplă și din cauza unui motiv destul de bine întemeiat: nu există o prescripție tehnică fermă care să impună un anumit interval de timp sau o anumită limită de kilometri parcurși de la care să fie impusă rotația cauciucurilor. 

De altfel, nici nu poate fi impusă o astfel de regulă în același mod în care sunt impuse regulile de schimbare a filtrelor sau de schimbare a uleiului deoarece există modele diferite de mașini care au metode de tracțiune diverse. Astfel, pentru o mașină cu tracțiune 4 x 4 sau integrală în mod continuu, uzura anvelopelor va fi mereu aceeași pe ambele punți deoarece toate roțile sunt motrice. S-ar putea crede că pentru astfel de modele de autovehicule nu mai este necesară rotația anvelopelor dar ar trebui ținut cont totuși și de diferența de greutate pe care o suportă roțile. Astfel, roțile punții pe care este plasat propulsorul vor suporta în mod continuu o greutate mai mare decât celelalte două roți astfel că gradul de uzură a anvelopelor va fi mai accentuat. De asemenea, frânarea pe roțile motrice și manevra direcției pun presiune suplimentară pe anvelope, fapt care generează uzură accentuată. 

Există și practica sau, mai degrabă, recomandarea unor specialiști care consideră că rotația anvelopelor ar trebui făcută în alt mod și anume doar în ceea ce privește achiziția de anvelope noi. Astfel, această opinie, arată că rotația ar trebui efectuată doar atunci când, de exemplu, se achiziționează un set de două anvelope noi. Acestea vor fi montate la roțile de la puntea spate, iar pneurile folosite aici vor fi montate la roțile punții față. 

În spatele acestei opinii stă motivația conform căreia dacă pneurile roților spate devin mai puțin aderente va fi nevoie de suprasolicitarea direcției în sensul luării unor viraje mai abrupte decât rotirea de volan comandată de șofer fapt ce poate duce la derapaje. 

Există producători auto care menționează în mod expres în manualul vehiculului schema de rotire a anvelopelor și perioada la care este recomandată efectuarea operațiunii. În general, ar trebui să faci rotația anvelopelor la circa 7.000-10.000 Km sau atunci când faci schimbul anual de ulei și de filtre.  

În orice caz, ca o regulă mediană acceptată de majoritatea mecanicilor auto și a profesioniștilor în domeniu, rotația anvelopelor ar trebui executată la intervale de circa 6 luni având în vedere un rulaj normal la mașinii. Cele 6 luni recomandate ca interval de rotație corespund, de altfel, schimbării anvelopelor de vară cu cele de iarnă sau vice-versa, iar în cazul anvelopelor all season termenul rămâne neschimbat. 

3. Cum se rotesc anvelopele în funcție de schema de rotație adoptată?

Modul concret de realizare al rotației anvelopelor trebuie să se bazeze pe o anumită schemă și de modalitatea de asigurare a tracțiunii autovehiculului.

În cazul autovehculelor cu tracțiune pe punte afață schema de rotire a anvelopelor constă în înlocuirea anvelopelor din față cu cele din spate și vice versa. Dar, există un mic secret în cadrul acestei scheme. Rotirea nu ar trebui făcută liniar decât în mod parțial sau de loc. 

Altfel spus, nu se vor muta în mod liniar anvelopele de la roțile din față la roțile din spate și invers ci se va ține cont de o rotire încrucișată. Astfel, anvelopa față-dreapta va ajunge la roata spate-stânga, iar anvelopa față stânga va înlocui anvelopa roții spate-dreapta. În același timp, anvelopele de la roțile punții spate vor merge în mod liniar către puntea față. 

În cazul autovehiculelor cu tracțiune pe puntea spate, schema de rotire a anvelopelor este în oglindă și opusă față de vehiculele cu tracțiune pe față. Astfel, anvelopele roților din spate vor trece către roțile din față într-o schemă încrucișată pe când anvelopele de la roțile din față vor trece către puntea spate în mod liniar. 

Deigur, se pune întrebarea cum se rotesc anvelopele în cazul autovehiculelor cu tracțiune integrala 4x4? În cazul acestor vehicule schema de rotație a anvelopelor va fi urmări modul de schimbare de la vehiculele cu tracțiune pe puntea din spate. 

Nu trebuie uitat ca în cazul în care autovehiculul este dotat cu senzori de presiune al aerului din cauciucuri să se efectueze o resetare a computerului de bord după ce s-a executat rotația anvelopelor deoarece astfel se va putea indica corect presiunea pe noua dispunere a pneurilor. 

Operațiunea de rotire a anvelopelor se poat executa mult mai simplu la schimbarea anvelopelor de iarna cu anvelopele de vară sau invers, chiar în regie proprie, dacă dispui de un set de pneuri cu jante cu tot. În cazul în care pneurile trebuie scoase și montate de pe jante este recomandat să apelezi la o vulcanizare auto pentru că întreaga operațiune va dura mult mai puțin și vei beneficia și de echilibrarea roților.   

Nu ar trebui uitat ca în timpul operațiunii de roire a anvelopelor să se efectueze și inspecția vizuală a suprafețelor de rulaj pentru a identifica uzuri anormale ale benzii de rulare sau diverse probleme ale corpului pneurilor care ar putea indica o deteriorare care ar putea rezulta în pene la drum. 

De asemena, este posibil ca în schema de rotație a anvelopelor să fie inclusă și roata de rezervă, mai ales dacă aceasta nu este subdimensionată față de roțile standard și are aceleași caracteristici (iarna/vară/allseason) cu celelalte pneuri. Astfel, uzura va fi uniformă pe toate roțile și vei putea folosi și roata normală de rezervă la drum lung în caz de nevoie. 

În concluzie, schema de rotație a anvelopelor este o regulă care ar trebui respectată în mod constant de către toți conducătorii de autovehicule deoarece beneficiile aduse de schimbarea regulată a poziției anvelopelor unei mașini sunt net superioare micului efort depus cu această operațiune. 

Sursa foto: Pixabay.com 

Articole recente