lcp
Alege o altă dimensiune..

Motive să ne alegi

garanția calității
la orice tip de anvelopă
livrarea rapida
pe tot teritoriul României
livrare rapidă în țară
la anvelopele din stoc
site securizat
cu certificat SSL

Informatii

Omologarea jantelor și anvelopelor - Procedura RAR pentru trecerea in CIV

Omologarea jantelor și anvelopelor - Procedura RAR pentru trecerea in CIV

Omologarea jantelor și anvelopelor - Procedura RAR pentru trecerea in CIV

Anvelopele și jantele fac parte din sistemul de rulare a autovehiculelor, având un rol deosebit în transmiterea puterii motorului către șosea, realizarea unei frânări corespunzătoare, obținerea unei direcții precise, dar și atingerea unui grad de confort care să permită călătoriile lungi, fără urmări neplăcute asupra pasagerilor. Fiecare model de autovehicul este dotat cu anvelope și jante potrivite, care au fost testate de producător pentru a obține maximul de eficiență și de siguranță. Uneori, proprietarii sunt în situația în care trebuie să schimbe dimensiunile jantelor și anvelopelor din diverse motive, lucru care se poate realiza în România doar prin intermediul omologării noilor dimensiuni la instituția statului cu abilități în această privință. Conducătorii auto care doresc să treacă prin acest demers trebuie să cunoască unele informații utile, care să le permită să ducă la bun sfârșit procedura fără mari bătăi de cap și să nu se pună în pericol prin aducerea unor schimbări nepermise. 

În articolul de mai jos vei descoperi ce presupune omologarea anvelopelor și jantelor, de ce este obligatorie trecerea prin acest demers în momentul înlocuirii celor originale cu altele de dimensiuni mai mici sau mai mari și vei afla care este procedura ce trebuie să fie pusă în practică, ce acte sunt necesare și ce presupune o vizită la RAR în această privință. De asemenea, vei putea afla la ce caracteristici trebuie să fii atent când dorești să montezi anvelope și jante aftermarket, pe automobilul pe care-l conduci. 

Cuprins:

1. Ce este omologarea anvelopelor și jantelor?

1.1. Când este necesară omologarea anvelopelor și jantelor?

1.2. De ce este necesară omologarea anvelopelor și jantelor?

2. Care este procedura de omologare a noilor anvelope și jante?

2.1. Actele necesare pentru omologare

2.2. Procedura RAR pentru omologare

3. Caracteristici de care trebuie să se țină cont la alegerea noilor jante și anvelope

1. Ce este omologarea anvelopelor și jantelor?

Ce este omologarea anvelopelor și jantelor

Autovehiculele sunt dotate cu anvelope și jante de un anumit tip, atât în ceea ce privește dimensiunile, cât și modul de prindere a acestora pe butuc. Producătorii au ales dimensiunile potrivite în urma unor teste aprofundate. Aceste teste au luat în considerare eficiența consumului, capacitatea virării corespunzătoare, zgomotul minim emis și obținerea unei distanțe de frânare corecte. Dimensiunile rezultate în urma testelor sunt trecute în documentele oficiale ale respectivului autovehicul, legislația din România specificând clar că doar aceste mărimi pot fi utilizate pe drumurile publice din țară. 

În cazul în care proprietarii unor autovehicule doresc să înlocuiască jantele și cauciucurile ce au dimensiunile originale cu unele cu diametrul mai mic sau mai mare și acestea nu sunt trecute în cartea de identitate a autovehiculului, atunci trebuie să treacă printr-un demers de omologare a noilor mărimi și de trecere a acestora pe documentele oficiale ale mașinii în cauză. 

1.1. Când este necesară omologarea anvelopelor și jantelor?

Trecerea prin procedura de omologare este obligatorie în anumite cazuri prevăzute de legislația statului român. Codul rutier precizează cu claritate obligativitatea rulării cu jante și anvelope ce sunt omologate și sunt trecute în cartea de identitate a vehiculului. Există anumite împrejurări în care aceste dimensiuni nu sunt trecute sau proprietarul dorește să folosească unele de mărimi diferite. 

În această categorie se înscriu următoarele cazuri:

  • În cazul mașinilor noi, aduse în România și care nu au omologare comunitară, este obligatorie trecerea prin procedură înainte de a circula pe drumurile publice din țară;

  • Mașinile utilizate, dar care nu îndeplinesc condițiile de înmatriculare;

  • Mașini care au fost modificate într-un mod însemnat și care trebuie să aibă în documentație trecute noile caracteristici;

  • Mașinile care au trecut printr-un incident și necesită o revizie tehnică;

  • Autovehiculele care au trecut prin înlocuire unor elemente importante din caroserie.

1.2. De ce este necesară omologarea anvelopelor și jantelor?

Persoanele care consideră ca fiind inutilă omologarea anvelopelor și jantelor de dimensiuni diferite față de cele trecute în cartea de identitate trebuie să știe că procedura este una esențială pentru parcurgerea în siguranță maximă a diferitelor trasee pe drumurile din România. Este posibil ca prin înlocuirea jantelor și cauciucurilor originale cu unele mai mici sau mai mari, din motive estetice sau pentru urmărirea unei performanțe maxime, să se modifice modul în care mașina rulează, pierzându-se din capacitățile normale de accelerare, frânare și direcționare. 

Omologarea presupune trecerea prin niște teste tehnice, care confirmă sau infirmă dacă noile dimensiuni sunt potrivite pentru respectivul tip de automobil. Așadar, montarea unor jante mai mari, fără permisiunea RAR, supune utilizatorii mașinilor nu doar la riscul obținerii unor amenzi usturătoare, ci și la posibilitatea implicării în incidente cu potențial periculos. 

2. Care este procedura de omologare a noilor anvelope și jante?

Care este procedura de omologare a noilor anvelope și jante

Procedura de omologare este diferită, existând două împrejurări specifice. Prima dintre ele se referă la simpla trecere a dimensiunilor în cartea de identitate a mașinii, în cazul în care acestea au fost omologate deja de producător, dar nu sunt trecute în actele automobilului. Aceasta este varianta simplă, ce se desfășoară cu rapiditate și care implică cheltuieli minime. A doua variantă este una mai complexă și mai costisitoare, referindu-se la împrejurările în care dimensiunile dorite nu au fost testate de producător și este necesară trecerea printr-o serie extinsă de teste. 

2.1. Actele necesare pentru omologare

În vederea trecerii prin procedura de omologare, Registrul Auto Român cere ca proprietarul să facă o programare pentru o vizită la unul dintre sediile județene. Persoana în cauză se va prezenta cu o serie de acte și de documente care să permită trecerea, fără probleme, prin acest demers. 

În această categorie se înscriu actele proprietarului (cartea de identitate în original și copie), actele de identitate ale automobilului (carte de identitate, talonul în original și copie), documentele vamale, factura și actele de identificare ale importatorului (dacă autovehiculul este nou) și o cerere de activitate RAR (este un document tip ce poate fi descărcat de pe site-ul instituției sau care poate fi completat direct, la ghișeu). 

Lipsa unuia sau a mai multor documente dintre cele prezentate mai sus duce la imposibilitatea trecerii prin omologare a jantelor și, din acest motiv, doritorii trebuie să se asigure din timp că au toate aceste acte la dispoziție și că nu vor trebui să facă o nouă programare mai târziu. Nu trebuie să se uite nici necesitatea prezentării la testare cu autovehiculul deja dotat cu noile anvelope, pentru a se putea face trecerea prin testele necesare.

2.2. Procedura RAR pentru omologare

Pentru parcurgerea procedurii RAR pentru omologare fără probleme, persoanele în cauză trebuie să știe care sunt pașii necesar de efectuat. În funcție de existența sau lipsa noilor dimensiuni dorite în documentele de omologare de tip a autovehiculului există două împrejurări diferite. 

În cazul în care în documentele de omologare a respectivului model producătorul a precizat mai multe dimensiuni ce pot fi utilizate și care au fost testate anterior, procedura este una simplă. Proprietarul trebuie să se programeze la reprezentanța RAR din reședința de județ în care domiciliază cu autovehiculul și cu actele cerute. Aici se va face o identificare a acestuia și o cercetare în baza de date, căutându-se pentru ce dimensiuni a făcut producătorul testarea. În cazul în care dimensiunile dorite apar în această bază de date, acestea sunt trecute în cartea de identitate a autovehiculului la rubrica ,,mențiuni”, fără a fi necesare teste suplimentare, ci doar plata unei taxe de omologare a jantelor și anvelopelor. 

Dacă dimensiunile dorite nu au fost testate de către producător și nu sunt menționate în documentele de omologare se va trece printr-o procedură mult mai complexă și mai costisitoare. Specialiștii RAR trebuie să se asigure că jantele și anvelopele noi nu afectează manevrabilitatea și parcurgerea în siguranță, pe drumurile publice. În acest caz, pe lângă etapele menționate în prima împrejurare, autovehiculul trebuie să treacă printr-o serie de teste care să evidențieze eficiența sistemului de frânare, etalonarea vitezometrului, stabilitatea mașinii și nivelul de zgomot. Dacă trecerea prin aceste teste se face satisfăcător, noile dimensiuni sunt considerate a fi omologate și sunt trecute în cartea de identitate a autovehiculului. În caz contrar, acesta nu poate fi dotat cu anvelopele dorite, nefiind permisă circulația pe drumurile publice din România. 

3. Caracteristici de care trebuie să se țină cont la alegerea noilor jante și anvelope

În cele mai multe situații, proprietarii de mașini sunt satisfăcuți de jantele originale, însă există anumite împrejurări în care se dorește montarea unora de dimensiuni mai mici sau mai mari decât cele originale. De regulă, această schimbare este făcută din două motive. Cel mai adesea este vorba despre obținerea unei imagini estetice deosebite, mulți proprietari de autovehicule considerând că jantele și anvelopele mai mari decât cele obișnuite oferă personalitate mașinii. 

Un al doilea motiv ține de obținerea performanțelor maxime, de care este capabil autovehiculul. În acest caz este vorba despre utilizarea unor dimensiuni diferite, în funcție de condițiile atmosferice. Testele au arătat că în sezonul rece mașinile circulă mai eficient și mai în siguranță cu niște anvelope cu diametru mai mic. În această situație se recomandă trecerea cu cel mult un inch mai puțin decât cele originale, așadar, dacă în mod normal se folosesc jante de 18 inch, iarna se pot folosi cu succes unele de 17. În anotimpul călduros este indicat reversul situației, adică trecerea de la jante mai mici la unele mai mari, diferența maximă recomandată fiind de 2 inch. Dimensiunile diferite sunt utile, deoarece jantele cu diametrul mai mic oferă aderență maximă pe drumurile acoperite cu zăpadă sau polei, iar cele cu diametrul mai mare sunt mai eficiente vara, pentru că reușesc să transmită corect forța motorului către calea de rulare. 

Dacă proprietarii de autovehicule se hotărăsc să treacă printr-o astfel de modificare, trebuie să țină cont de anumite caracteristici ce permit eficiența și siguranța maximă, dar și realizarea unei imagini estetice deosebite. În primul rând, jantele trebuie să aibă același sistem de prindere cu cele originale, atât în ceea ce privește numărul de prezoane, cât și diametrul găurii de prindere. În al doilea rând, se poate face alegerea între jantele din oțel, mai ieftine, dar mai puțin performante și cu o imagine comună, și cele fabricate din aliaj, realizate cu toleranțe reduse, cu greutate mai mică, cu design deosebit, dar și cu prețuri pe măsură. 

Nu trebuie pierdută din vedere nici alegerea unor anvelope corespunzătoare. Aici se va ține cont de caracteristici, precum dimensiunile ce trebuie să fie potrivite jantelor folosite (aceste dimensiuni pot fi consultate cu ajutorul marcajelor existente pe toate anvelopele, marcaje care arată toate informațiile necesare pentru o alegere corectă), anotimpul în care vor fi utilizate (în sezonul cald vor fi folosite anvelopele de vară, iar în sezonul rece unele de iarnă sau all season, ce pot fi montate pe tot parcursul anului). Tipul de anvelopă în acest sens este ușor de identificat, cel de iarnă fiind marcat cu semnul unui fulg de zăpadă sau cu literele M + S. În al treilea rând, specialiștii recomandă achiziționarea unor anvelope manufacturate de către producători de top, ce garantează calitatea, durabilitatea și precizia acestor componente. 

Un element important, de care trebuie să se țină cont în acest sens, este alegerea noilor dimensiuni ale jantelor în așa fel încât să nu apară probleme în trafic. Foarte mulți utilizatori ar dori să facă trecerea către anvelope de dimensiuni foarte mari, acestea fiind considerate la modă. Trecerea poate fi, însă, una cu probleme dacă este făcută la mai mult de două ordine de mărime, adică, de exemplu, de la 14 la 17 inch. În acest caz este posibil ca roțile să nu încapă în zona aripilor și să atingă elementele caroseriei, în special în momentul luării curbelor. O posibilitate utilă este folosirea unor jante mai mari împreună cu anvelope cu flanc mic, dar confortul va avea de suferit, amortizarea șocurilor fiind deficitară. 

În concluzie, proprietarii de autovehicule care doresc să schimbe jantele originale cu unele de dimensiuni diferite trebuie să știe că au nevoie să treacă prin procesul de omologare RAR pentru atingerea conformității legislative și a obținerii unui grad de securitate maxim în momentul în care circulă pe drumurile publice. 

Surse foto:

unsplash.com

Articole recente