Indicele de viteză al anvelopelor și de ce este acesta important
Siguranța la volan este un aspect esențial și ar trebui să fie prioritară pentru toți participanții la trafic. Fie că vorbim despre condusul în condiții optime de sobrietate și sănătate, adoptarea unui stil de condus vigilent, dar relaxat sau echiparea corespunzătoare a mașinii, toate acestea sunt măsuri de precauție ce ar trebui luate de către fiecare șofer, pentru a își asigura atât lui, cât și celorlalți, drumuri liniștite și în siguranță cu mașina.
Atunci când vorbim despre echiparea corespunzătoare a mașinii, ca primă idee ne vine în minte alegerea unor anvelope potrivite modelului de mașină, anotimpului, dar și tipului de drumuri pe care le parcurgi zilnic. Indicele de viteză al anvelopelor este un criteriu important în funcție de care să alegi cauciucurile corespunzătoare mașinii tale. Tipul greșit de anvelope, cu un indice de viteză nepotrivit tipului de mașină pe care o conduci, duce negreșit la probleme ce țin de siguranța în trafic, dar pot cauza și probleme ce țin de partea mecanică a mașinii. Dacă nu cunoști încă prea multe detalii despre acest subiect, acest material este pentru tine. În rândurile ce urmează vom discuta despre ce anume reprezintă un indice de viteză al cauciucurilor, cum se determină acesta, la ce ne ajută să știm acest indice, precum și alte detalii importante despre acest subiect.
Cuprins
1. Indice de viteză la anvelope - definiție
Indicele de viteză este unul dintre indicii de performanță ai anvelopelor și reprezintă, exact cum spune și denumirea, viteza maximă cu care acele anvelope pot rula în siguranță, din punctul de vedere al producătorului. În alte cuvinte, indicele reprezintă viteza maximă până la care anvelopele se comportă în parametri optimi, așa cum au fost concepute de către producător. Cu cât mai mare este acest indice de viteză, cu atât mai bun va fi controlul pe care îl ai asupra mașinii la viteze crescute.
Cum se determină indicele de viteză al anvelopelor ?
Producătorii de anvelope stabilesc indicele de viteză pentru fiecare tip de cauciuc folosind teste de laborator, care să întrunească reglementările ECE (Comisia Economică Europeană), folosind ca unitate de măsură km/h. Există și alte tipuri de teste ce se pot realiza, în funcție de alte standarde, dar principalul tip de testare care vizează majoritatea tipurilor de anvelope existente pe piață se realizează în funcție de standardele Comisiei Economice Europene.
Testarea propriu-zisă a anvelopelor și determinarea indicelui de viteză presupune montarea unei anvelope umflate corespunzător pe o mașină de test, la o temperatură setată standard de 25 grade Celsius. Anvelopa se presează împotriva unui tambur metalic, pentru a simula cât mai realist presiunea exercitată pe anvelopă în timpul circulației pe carosabil. Testarea anvelopei începe la o viteză cu 40 km/h mai mică decât viteza țintă pentru care se testează, astfel anvelopa fiind rulată în trepte de câte 10 minute la viteze din ce în ce mai crescute, până se ajunge la viteza pentru care se testează. Anvelopa se rotește timp de 10 minute și la viteza țintă, după care se îndepărtează de pe roata mașinii pentru inspecție. Dacă anvelopa nu prezintă urme de uzură sau orice alte defecțiuni la nivelul benzii de rulare, atunci se consideră că anvelopa a trecut testul.
Un lucru demn de menționat este faptul că testările anvelopelor pentru determinarea indicelui de viteză se fac în laborator, într-un mediu controlat, în condiții specifice de temperatură, umiditate, anvelopa fiind perfect umflată, mașina de test funcționând corespunzător. Acest aspect trebuie luat în calcul de către șoferi, care trebuie să conștientizeze faptul că indicele real de viteză al anvelopelor este de cele mai multe ori, mai mic decât indicele testat, deoarece acesta este influențat de factorii de mediu, de gradul de uzură al anvelopelor, condițiile de drum, precum și de durata pe care se menține o anumită viteză.
2. Unde se găsește indicele de viteză al cauciucurilor?
Pentru a afla indicele de viteză al anvelopelor potrivite mașinii tale, poți căuta în manualul de instrucțiuni cu care vine mașina, dar și pe interiorul portierei șoferului, pe carcasa motorului sau în torpedou. În toate aceste locuri vei găsi specificat codul tipului de anvelope potrivite mașinii.
Din codul pe care îl vei găsi în aceste puncte ale mașinii, indicele de viteză este reprezentat de ultima literă. De exemplu, în codul 205/55 R16 91 W, indicele de viteză al anvelopelor este reprezentat de litera W. Codul anvelopelor recomandat de către producătorul mașinii ar trebui să corespundă cu codul inscripționat pe partea laterală/ flancurile anvelopelor pe care le folosești pentru mașina ta, acest cod fiind format din dimensiunile anvelopei, urmate la sfârșit de litera corespunzătoare indicelui de viteză.
3. Care este sistemul indicelor de viteză?
Sistemul de indice de viteză folosit în prezent a fost dezvoltat în Europa, ca urmare a nevoii de a împărți pe categorii de performanță tipurile de anvelope. Acest sistem este format din literele alfabetului de la A-Z, fiecărei litere corespunzându-i o anumită viteză. Cu cât indicele de viteză al cauciucurilor este evaluat mai sus în alfabet, cu atât viteza și temperatura suportată de acestea crește. Pentru fiecare tip de autoturism, sau mai exact spus, pentru fiecare categorie de autoturism, în funcție de dimensiune și greutate, corespunde un anumit indice de viteză la anvelopele potrivite.
În continuare, vom detalia sistemul indicelor de viteză pe fiecare categorie de vehicul și viteza maximă recomandată pentru aceasta:
-
indicele de viteză J,K,L și M corespund categoriei de camioane și vehicule grele, anvelopele potrivite acestei categorii suportând o viteză maximă de 100-130 km/h.
-
indicele de viteză N și P corespund anvelopelor potrivite vehiculelor comerciale ușoare, ce suportă 140-150 km/h maxim.
-
indicele de viteză Q este specific autoturismelor, SUV-urilor și mașinilor de teren echipate cu anvelope de iarnă, care suportă o viteză maximă de 160 km/h.
-
indicele de viteză R este specific anvelopelor vehiculelor comerciale, care pot atinge o viteză de până la 170 km/h.
-
indicele de viteză S suportă o viteză maximă de 180 km/h, atinsă de vehiculele comerciale ușoare echipate cu anvelope de vară.
-
indicele de viteză T este printre cele mai comune indice, prezente la majoritatea tipurilor de anvelope pentru autoturisme comerciale ușoare sau 4x4, atât pentru anvelope all season, dar și de iarnă sau vară, suportând o viteză maximă de 190 km.
-
indicele de viteză H este iarăși foarte des întâlnit la majoritatea tipurilor de autoturisme întâlnite pe șosele, anvelopele cu acest indice permițând o viteză maximă de 210 km/h. Motivul pentru care indicele H are acest loc în sistem este că atunci când clasamentul a fost întocmit, în anii 1960, existau doar 3 categorii de indice: S, H și V. După ani în care industria anvelopelor s-a dezvoltat, sistemul a fost extins și au apărut și alte indice de viteză care să includă și alte litere ale alfabetului, însă indicele H și-a păstrat viteza inițială de 130 mph( 210 km/h).
-
indicele de viteză V este specific anvelopelor destinate autoturismelor de putere medie și mare, de tipul 4x4 sau SUV, suportând o viteză maximă de 240 km/h.
-
indicele de viteză W corespunde anvelopelor de vară pentru SUV-uri și autoturisme sport, cu o viteză maximă de 270 km/h.
-
indicele de viteză Y corespunde anvelopelor de vară pentru SUV-uri și autoturisme sport, cu o viteză maximă de 300 km/h.
-
există și indice de viteză Z sau ZR, care este specific anvelopelor pentru autoturisme sportive testate speciale la peste 240 km/h, neavând o limită superioară.
După cum spuneam mai sus, cele mai comune indice de viteză ale cauciucurilor sunt indicele S, T și H, pentru anvelopele autoturismelor de tip sedan, mașini sport, coupe sau camioane ușoare.
Mulți șoferi consideră că indicele de viteză are relevanță doar în ceea ce privește viteza maximă suportată de respectivele anvelope. Acest lucru nu este neapărat adevărat. Indicele de viteză are implicații și asupra tracțiunii și vitezei de oprire pe care anvelopele le oferă, și per total asupra confortului sporit și controlului pe care îl ai asupra mașinii. Un indice de viteză crescut oferă o mai bună aderență pe carosabil, precum V,Z, sau W, dar acest lucru poate duce la o durată de viață mai scurtă a anvelopelor, precum și la performanțe mai scăzute pe timpul sezonului rece. De aceea, anvelopele cu acest tip de rating se folosesc în special pe timpul verii.
4. Indice de viteză vs indice de sarcină sau greutate
Dacă indicele de viteză ne indică viteza maximă până la care anvelopele se vor comporta în parametri optimi, exact așa cum au fost concepute de către producător, indicele de sarcină reprezintă o valoare numerică care indică sarcina/greutatea maximă pe care o anvelopă o poate suporta în condiții normale de mediu și drum, la o anumită viteză și cu o presiune normală exercitată asupra ei. La fel ca în cazul indicelui de viteză, indicele de sarcină este inscripționat tot pe flancurile anvelopelor, făcând parte din codul anvelopelor. În exemplul pe care l-am dat mai sus, în codul 205/55 R16 91 W, unde W reprezenta indicele de viteză, 91 reprezintă indicele de sarcină.
Acest parametru se determină prin însumarea greutății autovehiculului, greutății medie a șoferului și a numărului maxim de pasageri, precum și a greutății maxime de încărcătură permisă. Valoarea rezultată este majorată cu 30-40%, pentru ca apoi să fie divizată cu numărul de 4 roți ale autovehicului. Abia această valoare rezultată reprezintă greutatea estimativă pe care o poate suporta o anvelopă. Este recomandat ca atunci când alegi indicele de sarcină al anvelopelor potrivite mașinii tale, să rotunjești cifra până la valoarea superioară.
Indicele de sarcină și viteză ale anvelopelor îți asigură alegerea cauciucurilor potrivite tipului de mașină pe care o conduci, astfel că au o importantă ridicată pentru siguranța ta pe șosele. Poți monta pe mașina ta un set de anvelope cu indice de sarcină și greutate mai mare decât cele prevăzute de producător, dar niciodată mai mici.
5. Importanța alegerii unor anvelope cu indice de viteză potrivit
Care sunt principalele caracteristici ale anvelopelor după care te ghidezi atunci când cauți un set nou pentru mașina ta? Să fie stabile, să aibă o bună aderență pe carosabil și să fie fabricate dintr-un cauciuc de înaltă calitate. Toate aceste caracteristici sunt testate și se regăsesc în indicele de viteză care se atribuie fiecărui tip de anvelopă.
Căldura provocată în timpul manevrelor pe carosabil este cel mai mare inamic al anvelopelor tale, în special al cauciucului din care acestea sunt fabricate. Anvelopele cu un indice de viteză scăzută vor întâmpina probleme cu excesul de căldură cauzat de orice manevră, mai ales pe timpul sezonului cald. Un exces de căldură la nivelul anvelopelor poate duce la degradarea acestora pe termen lung, la reducerea coeficientului de tracțiune și eventuale incidente, precum penele de cauciuc.
Aderența la curbe este iarăși un aspect important de luat în calcul atunci când cauți un nou set de anvelope pentru mașina ta. Drumurile spre munte, pe serpentine, sunt pline de curbe strânse și înguste, dar nu numai. Uneori chiar și într-un oraș aglomerat ai nevoie să faci manevre rapid și la un unghi ascuțit. Pentru a te asigura că ești întotdeauna pregătit de drum, indiferent unde te deplasezi sau ce manevre vei fi nevoit să faci, ai nevoie de cauciucuri stabile, cu un bun coeficient de aderență și stabile, pe care doar anvelopele cu un indice de viteză ridicat le au.
Manevrabilitatea este încă unul dintre motivele pentru care indicele de viteză trebuie luat în calcul atunci când alegi un nou set de anvelope. Manevrabilitatea sau ușurința cu care mașina îți ascultă comenzile este cea mai mare diferență pe care o vei simți între anvelopele cu indice de viteză diferite. Este important să nu fi nevoit să tragi foarte mult de volan pentru a face o ușoară manevră la dreapta, acest lucru va contribui și la îmbunătățirea experienței de condus, dar și la siguranța ta per total. Un indice de viteză crescut implică și stabilitate crescută a mașinii pe carosabil, astfel vei putea ocoli eventualele obstacole fără prea mare dificultate.
În altă ordine de idei, foarte important de reținut din acest material este faptul că indicele de viteză și de sarcină trebuie întotdeauna să respecte specificațiile producătorului mașinii tale și că poți opta pentru anvelope cu un indice de viteză mai mare decât cel specificat în cartea mașinii, dar niciodată mai mic, din motive de siguranță.
Acestea fiind spuse, sperăm că informațiile prezentate de noi ți-au fost de folos și te-au ajutat să clarifici de ce tip de anvelope are nevoie mașina ta, pentru a te putea bucura de drumuri liniștite și în siguranță.
Sursa foto: Unsplash.com.
-
9 - Jul - 2024Noul Pirelli Cinturato All Season SF3: Campionul frânării
Descopera mai multe despre ➜ Noul Pirelli Cinturato All Season SF3 ✅ Sfaturi & Recomandari de la...
views (521) CommentsCiteste articolul -
9 - Jul - 2024Descoperă noua gamă de anvelope Pirelli Powergy: Soluții pentru Iarna și All Season
Descopera mai multe despre ➜ noua gamă de anvelope Pirelli Powergy ✅ Sfaturi & Recomandari de...
views (305) CommentsCiteste articolul -
9 - Jul - 2024Pirelli P Zero Winter 2: Inovația în materie de anvelope de iarnă pentru vehicule electrice
Descopera mai multe despre ➜ Pirelli P Zero Winter 2 ✅ Sfaturi & Recomandari de la specialisti...
views (218) CommentsCiteste articolul -
4 - Jun - 2024Test cauciucuri Auto Bild: Top anvelope vara 205 55 r16
Descopera mai multe despre ➜ Test cauciucuri Auto Bild: Top anvelope vara 205 55 r16 ✅ Sfaturi &...
views (652) CommentsCiteste articolul -
4 - Jun - 2024Anvelopele de vara 225 55 r17 supuse la test de Auto Bild
Descopera mai multe despre ➜ Anvelopele de vara 225 55 r17 supuse la test de Auto Bild ✅ Sfaturi &...
views (277) CommentsCiteste articolul -
28 - May - 2024Top 8 cele mai ieftine anvelope all season 215 65 r16
Descopera mai multe despre ➜ Top 8 cele mai ieftine anvelope all season 215 65 r16 ✅ Sfaturi &...
views (516) CommentsCiteste articolul