lcp
Alege o altă dimensiune..

Motive să ne alegi!

garanția calității
la orice tip de anvelopă
livrarea rapida
pe tot teritoriul României
livrare rapidă în țară
la anvelopele din stoc
site securizat
cu certificat SSL

Despre cauciucuri

Presiunea roților - ce înseamnă și când se face verificarea nivelului de presiune în pneuri

Presiunea roților - ce înseamnă și când se face verificarea nivelului de presiune în pneuri

Presiune roți- Ce înseamnă presiunea roților și când se face verificarea nivelului de presiune în pneuri.

Roțile sunt printre componentele esențiale ale unui autoturism. De buna lor funcționare depinde capacitatea mașinii de a se deplasa. Roțile sunt un mecanism complex, fiind formate din mai multe elemente. Partea care îi interesează cel mai mult pe șoferi este chiar partea pe care o pot controla cel mai ușor. Aceasta este reprezentată de anvelope. 

Anvelopele se montează pe jante și formează, astfel, roți care ar trebui să asigure o deplasare stabilă pe orice tip de suprafață. Acest lucru este valabil dacă se îndeplinesc o serie de condiții, cea mai importantă fiind aceea de a se alege pneuri de calitate. Apoi, trebuie să ai grijă ca acestea să fie potrivite din punct de vedere al dimensiunilor, dar și adaptate perioadei în care conduci mașina. Există, astfel, anvelope all season, dar și pneuri dedicate perioadei de vară și celei de iarnă. 

Dacă ți-ai ales cauciucurile potrivite, tot ce mai rămâne de făcut este să le întreții așa cum se cuvine. Pe lângă curățarea anvelopelor, în cazul în care acestea se murdăresc de noroi, este important să acorzi o deosebită atenție și nivelului de presiune din roți. Acesta trebuie să se afle la un nivel optim pe tot parcursul utilizării autoturismului. Presiunea roților este, de fapt, presiunea din pneuri și se poate regla prin metode specifice. Nu este deloc complicat să faci acest lucru pe cont propriu, dacă ai acces la instrumentele potrivite și dacă ai informațiile corecte legate de nivelul de presiune pe care trebuie să îl obții. Cu ajutorul acestui articol, vei afla când este indicat să verifici presiunea din anvelope, ce presiune se bagă în roți pe 15 și nu numai, precum și alte recomandări esențiale. 

Cuprins

  1. Presiunea la roți. De ce este importantă presiunea din anvelope și cât trebuie să fie presiunea din roți

  2. Presiunea roților. Cum se verifică presiunea și cum se reglează presiunea corectă în anvelope

  3. Când este indicat să verifici presiunea din anvelope și alte recomandări

1. Presiunea la roți. De ce este importantă presiunea din anvelope și cât trebuie să fie presiunea din roți

Fiind componente esențiale pentru orice autoturism, roțile trebuie să fie foarte bine întreținute pe tot parcursul utilizării mașinii. Orice șofer trebuie să aibă responsabilitatea de a folosi anvelopele potrivite, dar și de a le îngriji așa cum trebuie. Fie că este vorba despre anvelope de iarnă sau anvelope de vară, pneurile tale au nevoie de o îngrijire corectă, pentru a putea să ofere cel mai bun randament. Există o mulțime de motive pentru care presiunea în pneuri trebuie să fie reglată conform indicațiilor producătorului. Iată-le pe cele mai importante:

  • Siguranța șoferului, a pasagerilor și a celorlalți participanți la trafic - în cazul în care presiunea din anvelope nu este setată la un nivel optim, există riscul producerii de accidente grave;

  • Uzura - atunci când presiunea în roți este la un nivel prea mic, pot să apară deformarea anvelopei și uzura prematură a căilor de rulare exterioară. În aceste condiții, orice contact cu o groapă poate să afecteze grav discul, precum și cauciucul. În cazul presiunii aflate la un nivel prea ridicat, firele de cablu se vor solicita în mod excesiv, iar zona de mijloc a benzii de rulare se va uza rapid. 

Tot la o presiune prea mare, suspensia și caroseria vor reda la intensitate ridicată denivelările, gropile și pietrele de pe drumurile de calitate slabă, creând disconfort pentru șoferi și pasageri. De asemenea, există posibilitatea ruperii cauciucului în mers, ceea ce poate provoca accidente grave.

O altă situație în care nu se regăsește o presiune corectă în anvelope este cea în care nivelul este inegal în cele patru roți. În această situație, mașina va “trage“ înspre partea pe care se află roțile cu presiune redusă. 

  • Consumul de carburant - în cazul în care presiunea din anvelope nu este la un nivel optim, tracțiunea mașinii va fi mai slabă, ceea ce va conduce la creșterea consumului de motorină, benzină sau GPL, în deplasare. Așadar, presiunea în pneuri are efect asupra consumului de carburant.

Presiune roți- De ce este importantă și la ce nivel trebuie să fie presiunea

Așadar, presiunea din anvelope este foarte importantă. Atât pentru deplasările scurte, de zi cu zi, cât mai ales în cazul unor călătorii lungi, este foarte important să te asiguri că presiunea se află la un nivel optim. De altfel, aceasta este prima pe lista răspunsurilor la întrebarea “ce trebuie să verificați la un autoturism cu rulotă?“. Și în cazul vehiculelor de acest fel, este important ca presiunea să fie una optimă, în toate roțile!

La ce nivel trebuie să fie presiunea din roți?

Reglarea nivelului de presiune în roți trebuie să se facă în conformitate cu indicațiile producătorului. Mulți șoferi se întreabă ce presiune se bagă în roți pe 15, ce presiune se bagă în roți pe 16, ce presiune se bagă în roți pe 17 sau ce presiune se bagă în roți pe 18. Între dimensiunile pneurilor și nivelul de presiune poate exista o corelație, însă nu doar dimensiunile determină presiunea, ci și alte aspecte care pot să țină de modelul autoturismului. 

Pentru a afla care sunt dimensiunile potrivite de cauciucuri pentru mașina ta, dar și ce presiune se bagă în roți, este recomandat să verifici manualul utilizatorului oferit de către producătorul mașinii. În unele cazuri, aceste informații sunt marcate și pe capacul rezervorului de carburant, pe marginea portierei din dreptul locului șoferului sau pe o etichetă aflată în torpedou. 

Nivelul presiunii poate să fie prezentat în unități de măsură diferite, în funcție de țara de origine a mașinii. În unele cazuri, se utilizează unitatea de măsură PSI (kilograme per inch pătrat), iar valoarea presiunii, atunci când este indicată în PSI, se recomandă a fi în intervalul 30 - 35 PSI. Pentru cele mai multe autoturisme din România, însă, unitatea de măsură utilizată pentru presiunea din pneuri este reprezentată de bari. 

Presiune roți- La ce nivel trebuie să fie presiunea din roți

Însă nu numărul de bari este indicat de către producător, ci cel de kilopascali (KPA). Pentru a converti KPA în bari, valoarea indicată de producător se împarte la 100. În cele mai multe cazuri, este indicată valoarea de 210 KPA, adică 2,1 bari. Astfel, majoritatea șoferilor urmăresc ca aceasta să fie presiunea setată în pneuri. Însă nu trebuie să o consideri ca fiind universală, deoarece există și excepții. Verifică de fiecare dată indicațiile producătorului anvelopelor sau al mașinii! 

Trebuie subliniat că, atunci când verifici cât trebuie să fie presiunea la roți, este necesar să iei în calcul și roata de rezervă. Aceasta trebuie verificată cu deosebită atenție, deoarece este important ca ea să nu creeze un dezechilibru la nivelul autoturismului, în momentul în care ești nevoit să o montezi și să o utilizezi. 

2. Presiunea roților. Cum se verifică presiunea și cum se reglează presiunea corectă în anvelope

Presiunea în cauciucuri trebuie să fie la un nivel optim pe tot parcursul perioadei în care se utilizează anvelopele montate pe o mașină. Însă, verificarea presiunii din roți este un proces influențat și de sezonalitatea cauciucurilor. Presiunea în roți iarna este afectată de temperaturile scăzute și trebuie monitorizată cu deosebită atenție. Și în restul anului este important să se verifice presiunea în anvelope. Există mai multe metode prin care poți să verifici nivelul de presiune în pneuri iarna, precum și în celelalte perioade ale anului. Acestea sunt:

  • prin inspecție vizuală - foarte mulți șoferi aleg să analizeze “la ochi“ dacă sunt lăsate cauciucurile, însă varianta aceasta este una lipsită de precizie. Ea permite doar observarea pierderilor semnificative de presiune, nu și a celor mici, dar care trebuie și ele remediate;

  • prin senzori de presiune - modelele avansate de autoturisme permit montarea senzorilor de presiune pe fiecare roată în parte, iar în interior sunt semnalizate șoferului toate pierderile de presiune care ar trebui corectate;

  • prin manometru - acesta este un instrument care se poziționează în tija supapei și se etanșează foarte bine de aceasta. El indică rapid și cu precizie nivelul presiunii. Există mai multe variante de manometre. Este vorba despre manometru digital (are afișaj digital și îți indică rapid valorile presiunii pe un ecran special), manometru tip stilou (are indicator special și dispune de o tijă care iese dintr-un manșon special, măsurând astfel presiunea din pneuri) și manometru cu glicerină (are afișaj cu limbi, ca un ceas analog). 

Cum se reglează presiunea în cauciucuri iarna și vara

Atunci când măsurați presiunea în pneuri, există o șansă foarte bună să se evidențieze nevoia de reglare a acesteia. De cele mai multe ori, problema care apare este presiunea aflată la un nivel inferior celui indicat de către producător. Astfel, este nevoie de umflarea pneurilor. Cealaltă situație problematică este reprezentată de presiunea prea mare. În acest caz, trebuie să se scoată aer, în așa fel încât să se atingă valoarea optimă de presiune. 

Este important să se efectueze, în primul rând, o măsurare cât mai precisă a nivelului de presiune în cauciucuri iarna, precum și vara, folosind metodele prezentate anterior. Contează și când se măsoară presiunea în pneuri, însă despre acest aspect vei afla mai multe în cele ce urmează. Ceea ce trebuie să știi despre umflarea anvelopelor este că acest proces se poate efectua fie în locuri special amenajate (service-uri auto, vulcanizări, benzinării etc), fie chiar la tine acasă. Iată ce implică cele două metode:

  • Reglarea presiunii într-un loc special - foarte multe benzinării din țară sunt dotate cu compresoare electrice. Acestea dispun și de manometru, ceea ce îți va permite să măsori presiunea din roți și să o ajustezi la valori foarte exacte. Într-o vulcanizare, vei avea acces la și mai multe scule de specialitate, care pot chiar să indice problemele care provoacă scăderea nivelului de presiune din roți.

Presiune roți- Presiunea roților- Cum se verifică presiunea și cum se reglează

  • Reglarea presiunii la domiciliu - ai nevoie de un compresor dotat cu un manometru bun. Poți folosi și o pompă manuală care să respecte aceeași condiție. Astfel, vei putea să reglezi chiar la tine acasă presiunea din roțile mașinii. Dacă alegi să reglezi presiunea în pneuri vara sau iarna, la domiciliu, trebuie să știi că acest lucru nu se face cu anvelopele scoase de pe mașină! Este esențial să le lași montate, pentru ca măsurarea valorilor de presiune să ia în calcul și sarcina reprezentată de mașină. 

3. Când este indicat să verifici presiunea din anvelope și alte recomandări

Presiunea în cauciucuri iarna este un subiect de interes deosebit pentru majoritatea șoferilor. De ce scade presiunea în pneuri pe parcursul lunilor de iarnă? Din cauza temperaturilor scăzute. Din acest motiv, este important, când se recomandă, să mărești presiunea în pneuri, pentru că iarna scăderea nivelului este mult mai des întâlnită și poate să provoace probleme. De regulă, o temperatură exterioară mai mică de 7 grade Celsius, precum și apariția fenomenelor meteo specifice sezonului rece sunt factorii principali care trebuie să te încurajeze să verifici mai des presiunea din pneuri. 

Scăderile de temperatură și condițiile meteo dificile provoacă pierderi de presiune. În general, pentru fiecare 10 grade de temperatură scăzute, se pierd aproximativ 0,07 bari de presiune. În cazul în care există deja o presiune anormală în anvelope, scăderea bruscă a temperaturii poate să agraveze situația până într-un punct riscant, care impune reglarea acesteia. Așadar, dacă oservi că temperaturile au scăzut brusc, este bine să faci o verificare rapidă a presiunii din roți.  

În cazul în care vrei să te asiguri că ai o presiune normală în anvelope vara, se recomandă să verifici măcar o dată pe lună nivelul acesteia. De asemenea, trebuie să faci verificări și înainte de a pleca la drumuri lungi sau care implică deplasarea unei sarcini mari (obiecte grele, mărfuri etc). Presiunea anvelopelor se măsoară la rece. Acest lucru presupune să verifici nivelul presiunii din pneuri atunci când acestea au aceeași temperatură cu cea din exterior. Cel mai bun moment pentru a afla ce trebuie să faci pentru a obține presiunea normală în anvelope este dimineața. 

Când este indicat să verificați presiunea din anvelope și alte recomandări

Odată ce începi să circuli cu mașina, roțile se vor încinge și nivelul de aer din interior va crește în volum. Dacă măsori presiunea după ce ai circulat pe o distanță considerabilă, măsurarea ar putea să indice un rezultat cu o eroare de la 0,1, până la chiar 0,5 bari! Reglează presiunea și în funcție de modul în care folosești mașina. De cele mai multe ori, firmele aflate în top producători dau indicații cu privire la presiunea recomandată în roți pentru situația în care mașina se deplasează doar cu un pasager (șoferul), precum și pentru cazul în care aceasta are încărcătură.

În ceea ce privește menținerea presiunii la un nivel bun, pe lângă a ști care e presiunea optimă în pneuri, trebuie să faci și verificări regulate și să te asiguri că protejezi cauciucurile cât de mult poți. Evită drumurile de proastă calitate și reglează corect presiunea atunci când este nevoie de acest lucru. Dacă nu ești sigur ce presiune trebuie să ai în roți sau ce presiune se bagă în anvelope, la nevoie, apelează la ajutorul specialiștilor din vulcanizări sau service-uri. 

Este recomandat să apelezi la specialiști și pentru schimbarea anvelopelor cu senzori de presiune, dacă ai montate pe mașină astfel de pneuri. Totul este mai ușor când ai cauciucuri de calitate montate pe autoturism. Alege-le pe cele de pe Anvelino.ro și asigură-te că le întreții în mod corect, pentru ca presiunea optimă în anvelope să nu fie vreodată pusă în pericol.

Surse foto: Pexels.com, Unsplash.com.

Articole recente