ET la jante - ce înseamnă și care este semnificația inscripției?
Cu toții realizăm cât de importante sunt cauciucurile pentru o maşină. Acestea dictează dacă drumul tău va decurge bine, pe baza anotimpului în care te afli. Așadar, nu este recomandat să mergi pe drumuri cu polei și gheață cu cauciucuri de vara și viceversa pentru cele de iarnă. Din cauza utilizării cauciucurilor nepotrivite pentru sezon poți lua chiar amenzi.
Pe lângă cauciucuri, încă un element foarte important pentru buna funcționare a mașinii sunt jantele. Acestea reprezintă marginea exterioară a roților și de ele depinde într-o mare măsură echilibrul anvelopelor și, prin urmare, siguranța ta atunci când ești pe carosabil. De aceea, trebuie să privești dincolo de aspectul fizic al maşinii și să cunoști adevăratul rol pe care îl au jantele potrivite pentru mașina ta.
Cuprins
1. Ce înseamnă ET la jante - care este semnificația inscripției ET pe jante?
Inscripția ET poate fi observată pe toate jantele şi reprezintă o abreviere din limba germană a structurii “Einpress Tiefe”, care se poate traduce în română ca “decalaj”. Totodată, termenul de ET este cunoscut și sub numele de offset.
Acesta se referă la distanța de la suprafața de montare a butucului la linia centrală a roții. Pentru a putea înţelege mai bine conceptul, ET reprezintă un parametru prin care utilizatorii de autovehicule își pot da seama cât de mult va intra janta în caroseria mașinii sau va ieși în afara ei.
2. Valorile ET la jante
În practică, există doar 3 valori ale ET la jante de care poți să te loveşti când le cumperi. Aceste valori vin cu o serie de probleme, în funcție de tipul lor.
Valorile ET pot fi:
-
Pozitive;
-
Negative;
-
Zero.
Et- pozitiv- suprafața butucului se află pe faţa laterală sau spre faţa jantei. Acesta, în general, se regăsește la mașinile cu tracțiune pe față. Cele mai comune probleme ale ET pozitiv sunt următoarele:
-
instabilitatea autovehiculului;
-
anvelopa se poate deteriora cu ușurință;
-
jantele pot interfera cu unele elemente ale sistemului de frânare;
-
manipulare slabă a mașinii.
Et-negativ- suprafaţa de montare a butucului este ori spre partea de frână a liniei de simetrie a jantei, ori spre partea din spate. Cele mai comune probleme care pot apărea în acest caz sunt următoarele:
-
pe sistemul de suspensii este depus un stres suplimentar;
-
creșterea retrocedării volanului.
Et-zero- axa de simetrie a roții este egală cu suprafața de montare a butucului jantei
După cum bine știi, jantele nu au numai un rol estetic, acestea pot influența foarte ușor modul în care mașina ta performează pe carosabil, putând să influențeze manevrabilitatea, frânarea și chiar și stabilitatea maşinii.
Motorul generează toată puterea necesară demarării mașinii, ca apoi această putere să fie redirecţionată către roţi prin sistemul de transmisie. Jantele intervin ca intermediar în acest proces. Ele transferă puterea de la butuc spre cauciucuri și așa pot ajuta sau nu sistemul de roţi al maşinii.
3. ET la jante - Cum se calculează ET?
Există 3 variante pentru calculul ET:
-
Măsurarea de unul singur a distanței dintre axa de simetrie a jantei și suprafața de montare a jantei pe butuc;
-
În service-ul auto;
-
Folosirea unui configurator de jante.
Prima variantă, anume măsurarea de unul singur, nu este recomandată, deoarece pot apărea foarte multe erori care duc la probleme destul de grave legate de funcţionabilitatea maşinii.
Varianta cu service-ul auto este recomandată și sigură, deoarece vei ști faptul că dimensiunea recomandată de mecanic se potrivește. Nu vei mai sta cu griji legate de jante.
Acum există și varianta online pentru toți oamenii care sunt la curent cu noutățile. Configuratorul pentru jante din oțel și aliaj este foarte ușor de folosit de către oricine. Doar introduci marca maşinii, modelul și tipul de motorizare și apoi gata, vei fi uimit de cât de ușor poate să fie.
În concluzie, jantele sunt foarte importante pentru buna funcționare a mașinii. Este important mai ales să știi dimensiunea ET deoarece, cu un ET nepotrivit, pot apărea numeroase complicaţii ce-ţi vor da bătăi de cap.
Sursa foto: unsplah.com.
-
9 - Jul - 2024Noul Pirelli Cinturato All Season SF3: Campionul frânării
Descopera mai multe despre ➜ Noul Pirelli Cinturato All Season SF3 ✅ Sfaturi & Recomandari de la...
views (521) CommentsCiteste articolul -
9 - Jul - 2024Descoperă noua gamă de anvelope Pirelli Powergy: Soluții pentru Iarna și All Season
Descopera mai multe despre ➜ noua gamă de anvelope Pirelli Powergy ✅ Sfaturi & Recomandari de...
views (305) CommentsCiteste articolul -
9 - Jul - 2024Pirelli P Zero Winter 2: Inovația în materie de anvelope de iarnă pentru vehicule electrice
Descopera mai multe despre ➜ Pirelli P Zero Winter 2 ✅ Sfaturi & Recomandari de la specialisti...
views (218) CommentsCiteste articolul -
4 - Jun - 2024Test cauciucuri Auto Bild: Top anvelope vara 205 55 r16
Descopera mai multe despre ➜ Test cauciucuri Auto Bild: Top anvelope vara 205 55 r16 ✅ Sfaturi &...
views (652) CommentsCiteste articolul -
4 - Jun - 2024Anvelopele de vara 225 55 r17 supuse la test de Auto Bild
Descopera mai multe despre ➜ Anvelopele de vara 225 55 r17 supuse la test de Auto Bild ✅ Sfaturi &...
views (277) CommentsCiteste articolul -
28 - May - 2024Top 8 cele mai ieftine anvelope all season 215 65 r16
Descopera mai multe despre ➜ Top 8 cele mai ieftine anvelope all season 215 65 r16 ✅ Sfaturi &...
views (516) CommentsCiteste articolul