lcp
Alege o altă dimensiune..

Motive să ne alegi

garanția calității
la orice tip de anvelopă
livrarea rapida
pe tot teritoriul României
livrare rapidă în țară
la anvelopele din stoc
site securizat
cu certificat SSL

Informatii

Tot ce trebuie să știi despre DOT-ul anvelopelor mașinii tale

Tot ce trebuie să știi despre DOT-ul anvelopelor mașinii tale

Te-ai întrebat vreodată ce înseamnă seria de numere și litere de pe peretele lateral al anvelopei tale? Dacă ai aruncat vreodată o privire la anvelopele tale, ai putut observa că există o serie de litere și numere pe fiecare anvelopă vândută de către toți furnizorii. Acesta se numește numărul DOT și, dacă ajungi să cunoști semnificația DOT a anvelopei, poți determina informații importante despre anvelopele tale, care îți vor fi utile dacă intenționezi să le păstrezi sau să le înlocuiești din cauza vechimii sau uzurii. Unul dintre cele mai utile aspecte legate de cunoașterea numărului DOT de pe anvelope este acela de a putea identifica data exactă de fabricație a anvelopelor tale. Dacă te întrebi când o anvelopă este prea veche pentru a mai putea fi utilizată, poți lua în considerare vârsta acesteia, pe care mulți experți o consideră un aspect important pentru a stabili dacă ar trebui să te gândești la înlocuirea anvelopelor.

Cuprins:
1. Ce semnifică DOT-ul de pe anvelope?
1.1. Cum să identifici codul DOT pe anvelopă?
2. De ce este important DOT-ul anvelopelor?
3. Cum se poate estima vechimea anvelopelor?
4. Concepții greșite despre intrepretarea DOT-ului anvelopelor
5. Cum să evaluezi starea anvelopelor tale?

1. Ce semnifică DOT-ul de pe anvelope?

Pentru a afla vârsta anvelopelor tale, trebuie să găsești codul de dată, numit și DOT, pe anvelopă. Acest simbol indică conformitatea producătorului de anvelope cu standardele de siguranță ale impuse de către autorități și care sunt în vigoare. Totodată, DOT-ul îți spune cine a fabricat anvelopa, unde a fost fabricată și alte informații de urmărire a acesteia. În plus, DOT-ul indică faptul că anvelopa a trecut testările Departamentului de Transport și cerințele producătorului și ale autorităților. Numerele indicate de codul DOT sunt așezate împreună și, adesea, închise într-un oval ridicat. Primele două numere reprezintă săptămâna în care a fost fabricată anvelopa. De exemplu, numărul 35 înseamnă „săptămâna 35”. Al doilea număr este anul în care a fost fabricată anvelopa, adică numărul 07 indică faptul că anvelopa a fost fabricată în anul 2007. Deci, anvelopa a fost construită în a treizeci și cincea săptămână din anul 2007. La anvelopele care au fost fabricate în 2000 și după, ultimele patru cifre indică săptămâna și anul în care a fost produsă anvelopa. Primele două cifre identifică săptămâna, iar celelalte două identifică anul. Locul de fabricație a anvelopei este indicat de sintagma „Made in…”, care se află și pe peretele lateral. Cifrele afișate direct după codul DOT specifică fabrica care a produs anvelopa. Mai jos sunt exemple de coduri pentru diferite fabrici:
A5 - Fabrica TC Dębica S.A. din Debica - Polonia;
B5 - Fabrica Michelin din Olsztyn - Polonia;
J3 - Fabrica Matador AS, Puchov, Slovacia;
HW - Fabrica Barum, Otrokovice, Cehia;
8C - Fabrica Franceză Firestone - Franța.

1.1. Cum să identifici codul DOT pe anvelopă?

Nu este întotdeauna ușor să găsești codul DOT al anvelopei. Nu există reglementări privind locul unde producătorul trebuie să plaseze informațiile, așa că poate fi necesar să te uiți la mai multe părți ale anvelopelor, înainte de a găsi numerele. Cu toate acestea, informațiile de identificare se află, de obicei, pe peretele lateral și interior al anvelopelor.

2. De ce este important DOT-ul anvelopelor?

După cum se știe deja, cel mai important motiv pentru care codul DOT își are locul pe anvelopele all season este reprezentat de urmărirea din motive de siguranță. Companiile de anvelope vor fi foarte conștiente de codurile oferite fiecărui model de anvelope, ceea ce facilitează inspectarea rapidă a unei linii de anvelope care au fost comandate de producătorii de automobile sau au fost recomandate sutelor de dealeri ca înlocuitori pentru alte anvelope. De asemenea, codul DOT este un instrument foarte util pentru consumatorii care sunt afectați de o retragere a anvelopelor. Cu o simplă verificare a codului DOT, în garaj sau pe alee, se poate evalua rapid dacă anvelopele pot avea sau nu defecte sau dacă au un potențial problematic pentru vehicul. În cele din urmă, codul DOT servește și ca ștampilă de aprobare a unei anvelope de la Departamentul de Transport al unei țări. Aproape fiecare mașină care circulă legal pe străzi sau autostrăzi se va lăuda cu anvelope care posedă acest cod, spre deosebire de unele mașini clasice sau mașini achiziționate și/sau importate din din alte țări. Anvelopele europene poartă un cod similar, cunoscut sub numele de E-Code.

3. Cum se poate estima vechimea anvelopelor?

După cum s-a menționat mai sus, diverși experți au orientări oarecum diferite cu privire la modul de a determina când o anvelopă este prea veche pentru a fi considerată sigură. În general, dacă anvelopele tale au șase ani sau mai mult, este timpul să te gândești serios să le înlocuiești, din motive de siguranță. Pe partea pozitivă, cumpărarea de anvelope noi poate contribui la o mai mare eficiență a consumului de combustibil pentru vehiculul tău, la reducerea zgomotului și a vibrațiilor din cabină, iar multe dintre anvelopele mai noi sunt fabricate din materiale mai avansate, care sporesc longevitatea, durabilitatea și sunt mai bune pentru mediul înconjurător. Dacă alegerea anvelopelor noi te deranjează, atunci trebuie doar să contactezi experții în anvelope de la diverse companii specializate în domeniu. Prin intermediul unui site web de cumpărare de anvelope online, experții te pot ajuta rapid și îți pot răspunde la orice întrebări pe care le ai despre cumpărarea setului perfect de anvelope pentru vehiculul tău, indiferent dacă ești în căutarea anvelopelor all-season, anvelopelor de iarnă sau anvelopelor de vară.
Dacă ai o anvelopă veche de 5 ani și ești sigur că a fost depozitată corespunzător, aceasta poate fi considerată o anvelopă sigură. Cu toate acestea, cât de noi sunt anvelopele depinde de o serie de factori, cum ar fi tipurile de trasee, sarcina, calitatea sistemului de suspensie sau stilul tău personal de condus. Procesul natural de îmbătrânire al cauciucului are loc și în depozit. Atunci când depozitezi anvelopele, poți minimiza deteriorarea cauciucului, dacă ai grijă de următoarele condiții:
lumina - evită lumina directă și continuă a soarelui; cea mai bună soluție este iluminarea redusă sau deloc;
locația - menține anvelopele libere, în poziții verticale (pot fi achiziționate rafturi speciale, pentru a preveni deformarea);
temperatura - cea mai bună este temperatura constantă a camerei, fără fluctuații bruște;
umiditatea - anvelopele trebuie depozitate în încăperi ventilate sau cu aer condiționat.
Atunci când verifici anvelopele, pentru a vedea dacă sunt încă sigure de utilizat, reține faptul că criteriul principal este, întotdeauna, starea tehnică și parametrii anvelopei (de exemplu, adâncimea benzii de rulare), și nu data producției. Nu în ultimul rând, atunci când inspectezi anvelopele mașinii, nu uita să verifici și roata de rezervă. Adesea, șoferii uită că și roțile de rezervă sunt supuse îmbătrânirii. În caz de urgență, este bine să fii sigur că mașina va reuși să ajungă în siguranță acasă sau în cel mai apropiat garaj.

4. Concepții greșite despre interpretarea DOT-ului anvelopelor

În primul rând, în ceea ce privește codul de dată DOT, unii ar putea presupune că numărul indică momentul în care anvelopa a fost aprobată. Dimpotrivă, simbolul DOT, în sine, indică pur și simplu faptul că anvelopa este aprobată de Departamentul Transporturilor pentru a fi utilizată, în mod legal, pe drum. Codul de dată este momentul în care anvelopa a fost fabricată (nu când a fost aprobată).
În al doilea rând, s-ar putea să fi auzit și că ar trebui să cumperi numai anvelope care au cod DOT în cursul anului curent. După cum s-a menționat mai sus, acest lucru nu este, adesea, în cazul multor anvelope, pur și simplu pentru că este nevoie de timp pentru ca anvelopa să ajungă de la producător la utilizator. Atâta timp cât anvelopele au fost depozitate corespunzător, acestea vor fi în stare excelentă, chiar dacă codul DOT este vechi de câțiva ani.

5. Cum să evaluezi starea anvelopelor tale?

Verifică adâncimea benzii de rulare. Evaluează adâncimea benzii de rulare a anvelopelor, pentru a te asigura că ai suficientă tracțiune pentru a prinde drumul. Testul monedei este o modalitate simplă de a face acest lucru. Pune doar un ban cu susul în jos pe benzile tale de rulare. Dacă poți vedea partea care reprezintă capul monedei, poate fi timpul pentru anvelope noi.


Verifică presiunea din anvelope. Utilizează un manometru, pentru a te asigura că anvelopele sunt umflate corect și apoi umple anvelopele cu aer, după cum este necesar. Pentru a verifica presiunea, scoate capacul tijei supapei, apasă uniform capul manometrului pe tija supape și aplică o presiune fermă, astfel încât sunetul să înceteze. Scoate manometrul și citește presiunea. Compară rezultatul cu presiunea de umflare recomandată a vehiculului tău. Verifică, întotdeauna, anvelopele atunci când sunt reci (după ce ai stat cel puțin 3 ore sau înainte de a parcurge 1,60 de km cu viteză moderată). Nu elimina niciodată presiunea de la o anvelopă fierbinte.


Verifică starea și vârsta anvelopelor. Pe lângă adâncimea benzii de rulare și presiunea de umflare, ar trebui să verifici și anvelopele, pentru orice daune sau condiții care ar justifica înlocuirea lor. Uită-te la banda de rulare și pereții laterali pentru orice tăieturi, zgârieturi, perforații, umflături, denivelări sau crăpături. Dacă observi ceva suspect, solicită ajutorul unui profesionist de service pentru anvelope, pentru ca acesta să se uite mai atent. De asemenea, trebuie să fii cu ochii pe vârsta anvelopei tale. În funcție de cât de mult conduci în fiecare an, banda de rulare a anvelopei tale poate dura ani de zile, dar, doar pentru că banda de rulare nu este uzată, nu înseamnă că anvelopele tale nu trebuie înlocuite. Specialiștii care urmează standardele din industrie recomandă ca anvelopele să fie scoase din funcțiune dacă depășesc mai mult de zece ani de la data fabricării. Pentru a determina vârsta anvelopelor, uită-te la ștampila DOT de pe peretele lateral. La sfârșitul ștampilei DOT va fi un număr din 4 cifre. Acesta este codul de dată. Primele două numere repreizntă săptămâna, iar ultimele două reprezintă anul. De exemplu, 4617 îți va spune că anvelopa a fost fabricată în a 46-a săptămână din 2017.

Evaluează uleiul. După combustibil, uleiul este cel mai important fluid al vehiculului tău și se uzează și se murdărește pe parcursul ciclului său de viață. Schimbările regulate de ulei te vor ajuta să îți menții motorul curat și să eviți efectele potențial dăunătoare ale motorului, pe care le poate produce uleiul contaminat. Dacă dorești să maximizezi performanța motorului și, cel mai important, durata de viață a motorului, poți să iei în considerare cel mai important lubrifiant al motorului tău. Omiterea schimburilor de ulei, depășirea kilometrajului sau trecerea unor perioade lungi de timp înainte de următoarea schimbare a uleiului poate accelera uzura pieselor vitale, care îți mențin mașina să funcționeze fără probleme, ducând, în cele din urmă, la o defecțiune prematură a motorului.

Așadar, dacă ești un șofer care conduce pe drumuri lungi și care își petrece foarte mult timp la volanul mașinii, este bine să cunoști informațiile esențiale legate de DOT-ul anvelopelor - adică ce înseamnă acest cod și de ce este important să îl cunoști. Cu ajutorul acestor informații, vei putea să îți dai seama, de unul singur, când este momentul ca anvelopele tale să fie schimbate și, astfel, vei putea să te ferești de accidentele neplăcute și neprevăzute.

Sursa foto: unsplash.com

Articole recente