lcp
Alege o altă dimensiune..

Motive să ne alegi

garanția calității
la orice tip de anvelopă
livrarea rapida
pe tot teritoriul României
livrare rapidă în țară
la anvelopele din stoc
site securizat
cu certificat SSL

Informatii

Când se montează cauciucurile de iarnă + ce ar trebui să știi despre această operațiune

Când se montează cauciucurile de iarnă + ce ar trebui să știi despre această operațiune

vehicul echipat cu anvelope de iarna pe zapada

Apropierea iernii aduce, pe lângă așteptarea bucuriei sărbătorilor sezonului rece, și o serie de responsabilități pentru șoferii care conduc aproape zilnic autovehicule.

În afară de verificările tehnice care ar trebui realizate înainte de sosirea anotimpului rece, nu trebuie trecută cu vederea nevoia de a schimba anvelopele de vară cu anvelope de iarnă dedicate, care asigură tracțiune superioară în condiții de trafic pe drumuri acoperite de zăpadă sau gheață.

Dacă vrei să afli când este indicat să faci trecerea la cauciucurile de iarnă, citește în continuare acest articol pentru a afla toate detaliile tehnice și legislative necesare.

Cuprins
1. Când se montează anvelopele de iarnă? Prevederile legii privind montarea anvelopelor de iarnă
2. Montarea anvelopelor de iarnă - sfaturi, idei și prescripții tehnice de luat în considerare

1. Când se montează anvelopele de iarnă? Prevederile legii privind montarea anvelopelor de iarnă

1 montarea anvelopelor de iarna - roata cu anvelope de iarna si lanturi pe drum inzapezit


Începând din anul 2011, a fost impusă obligativitatea montării anvelopelor de iarnă pe autovehiculele care circulă pe drumurile publice. Actul normativ legat de această obligație a conducătorilor auto este Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 cu modificările și completările ulterioare.

Deși nu face parte integrantă din Codul Rutier, OUG 195/2002 sancționează drept contravenție conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite de zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă. Prin urmare, deși nu impune în mod specific ca de la o anumită dată, toate vehiculele care circulă iarna să fie prevăzute cu anvelope adecvate, art 102 alin.1, pct. 28 al OUG amintit sancționează cu amendă contravențională din clasa a IV-a de sancțiuni - adică 9-20 de puncte amendă, dar și cu reținere a certificatului de înmatriculare al autovehiculului, șoferii care sunt surprinși circulând fără a avea montate cauciucuri de iarnă în condițiile de carosabil amintite.

În plus, dacă este vorba de autovehicule de transport marfă cu masa de peste 3,5 tone sau de vehicule de transport persoane cu peste 9 locuri pe scaune, este impusă, în aceleași condiții de trafic, și montarea de lanțuri sau de alte echipamente antiderapante omologate.

Merită subliniat că, în conformitate cu textul legal, sancțiunea poate fi aplicată doar dacă drumul pe care circulă un vehicul neechipat cu anvelope de iarnă pe jantele din oțel și aliaj ale roților mașinii este acoperit de zăpadă, gheață sau polei.

Chiar dacă obligația legală nu prevede o dată certă de la care este obligatorie montarea de anvelope de iarnă, ar trebui să știi că circulația cu anvelope de vară în condițiile scăderii temperaturii exterioare sub un anumit nivel prezintă un risc destul de însemnat pentru siguranța la volan deoarece calitățile fizico-chimice ale acestui tip de cauciucuri se modifică, iar proprietățile normale se pierd.

Astfel, chiar dacă legea nu prevede, ar fi util să procedezi la montarea anvelopelor de iarnă atunci când temperatura exterioară scade sub 6-8 grade Celsius, cel mai probabil la începutul lunii noiembrie, chiar dacă nu există încă precipitații sub formă de lapoviță sau ninsoare.

2. Montarea anvelopelor de iarnă - sfaturi, idei și prescripții tehnice de luat în considerare

montarea anvelopelor de iarna - montarea anvelopelor de iarna la vulcanizare


Chiar dacă circuli doar prin oraș și este un sezon de iarnă cu precipitații puține, tot ar trebui să faci trecerea de la cauciucurile de vară la cele de iarnă. Temperaturile sub 6-8 grade Celsius reduc considerabil eficacitatea anvelopelor de vară și, implicit, proprietățile acestora se modifică. Astfel, distanța de frânare pe timp rece, chiar și în absența zăpezii sau gheții de pe carosabil a unei anvelope de vară este mai mare decât în cazul unei anvelope de iarnă. Controlul vehiculului la drum este mult mai redus din cauza faptului că aderența la asfalt în condiții de temperaturi joase a unui cauciuc de vară este mult redusă. Acest lucru se întâmplă din cauza rigidității instalate în structura cauciucului de vară odată cu scăderea temperaturii.

O soluție de compromis la care ai putea apela dacă nu vrei să montezi în fiecare iarnă cauciucuri adecvate este să apelezi la anvelopele all season. Totuși, și în acest caz ar trebui să fii atent să cumperi acele cauciucuri all season care au inscripționate pe suprafața laterală o pictogramă a unui munte și expresia M+S (mud + snow). Fără aceste inscripții, anvelopele all season nu sunt certificate pentru circulația pe drumuri acoperite de zăpadă, gheață sau polei și poți fi amendat de către poliția rutieră dacă ești depistat conducând pe zăpadă sau pe drum înghețat cu anvelope fără această certificare.

Cea mai sigură cale din punctul de vedere al siguranței este să apelezi la montarea anvelopelor de iarnă specializate pentru sezonul rece, iar dacă operațiunea poate părea prea consumatoare de timp, ai putea monta seturile de cauciucuri de vară și de iarnă pe câte un set diferit de jante, reducând astfel considerabil timpul de schimbare.

Sursa foto: Pixabay.com

Articole recente