lcp
Alege o altă dimensiune..

Motive să ne alegi

garanția calității
la orice tip de anvelopă
livrarea rapida
pe tot teritoriul României
livrare rapidă în țară
la anvelopele din stoc
site securizat
cu certificat SSL

Informatii

Azot în roți - de ce se utilizează și care sunt avantajele procedurii

Azot în roți - de ce se utilizează și care sunt avantajele procedurii

Azot în roți - de ce se utilizează și care sunt avantajele procedurii

Pentru ca un automobil să se poată deplasa în condiții de siguranță și stabilitate, este foarte important ca el să dispună de roți funcționale. Roțile sunt acele elemente componente ale unei mașini, care iau contact direct cu suprafața pe care aceasta se deplasează. Pentru ca deplasarea să fie una sigură și stabilă, este important ca roțile să dispună de pneuri de calitate. Anvelopele trebuie să fie produse din materiale rezistente, să aibă profilele potrivite și o presiune interioară corect reglată.

Presiunea din anvelope poate fi reglată prin adăugarea de aer la nivelul indicat de către producător. Alternativ, mulți șoferi aleg să apeleze la adăugarea de azot în roți. Reglarea nivelului de presiune în roți cu azot este o variantă care prezintă o serie de avantaje. Înainte de a apela la această soluție trebuie să știi care sunt aceste avantaje, dar și dacă ele justifică să alegi azot în loc de aer. Află din acest articol ce avantaje ai dacă adaugi azot în pneuri.



Cuprins

  1. Azot în roți - merită să înlocuiești aerul cu azot în pneuri?

  2. Aer peste azot în roți. Comparație azot vs. aer în anvelope

1. Azot în roți - merită să înlocuiești aerul cu azot în pneuri?

Azotul reprezintă un gaz neinflamabil, iar utilizarea lui ca alternativă pentru umflarea roților este una populară inclusiv în cadrul sporturilor cu motor. Există foarte multe motive pentru care se apelează la umflarea roților cu azot, însă majoritatea țin și de circumstanțe. Altfel spus, se recomandă utilizarea de azot în cauciucuri pentru anumite stiluri de șofat. Pe de altă parte, acest lucru nu înseamnă că umflarea anvelopelor cu azot este un element care dăunează celor care nu se încadrează în aceste stiluri. Procedura este una care generează avantaje importante, general valabile.

Efectele utilizării de azot în pneuri

Azotul este folosit inclusiv în lumea sporturilor cu motor, iar piloții celebri din Formula 1 conduc monoposturi care dispun de pneuri umflate cu azot. Acest lucru este sugestiv cu privire la unele dintre beneficiile pe care le oferă această variantă de umflare a pneurilor. Sunt ele, însă, aplicabile și în lumea conducătorilor auto obișnuiți? Răspunsul este unul pozitiv. Aduce înlocuirea aerului cu azot în pneuri exclusiv avantaje și te scapă de toate problemele care pot apărea? Din nefericire, nu. Așadar, cel mai bine este să cunoști toate efectele pe care le are această metodă.

Presiunea necesită reglaj - folosirea aerului pentru umflarea anvelopelor impune reglarea presiunii, de fiecare dată când aceasta scade sub valorile recomandate de către producători. La fel ca aerul, azotul este tot un gaz, iar fluctuațiile de temperatură determină scăderea presiunii din pneuri. Astfel, pe parcursul lunilor reci va trebui să reglezi presiunea din anvelope, chiar dacă înlocuiești aerul cu azotul.

Azot în roți - merită să înlocuiești aerul cu azot în pneuri

În cazul unor anvelope de iarnă sau anvelope all season, reglarea corectă a presiunii este o necesitate în timpul lunilor foarte reci, indiferent de tipul de gaz folosit pentru umflarea roților. Chiar și atunci când folosești anvelope de vară, este important să te asiguri măcar o dată pe lună că presiunea din roți este la un nivel optim. 

Reglajul se face mai rar - există și vești bune. Deși reglarea presiunii din roți râmâne o necesitate, chiar și în cazul în care folosești azot în loc de aer, presiunea se va pierde mai lent. Acest lucru se explică prin faptul că azotul migrează mai greu prin cauciuc, comparativ cu oxigenul. În cazul în care ești un șofer care nu se îngrijește foarte bine de autoturismul său, beneficiul poate fi unul destul de semnificativ. 

Durată de viață mai bună pentru pneu și jantă - oxigenul este un gaz care suportă destul de bine umiditatea, ceea ce poate să conducă la apariția ruginei la nivelul elementelor din metal ale unei anvelope. Este vorba despre armăturile laterale, curelele sau talonul pneului. Totodată, janta metalică a mașinii poate să fie afectată de umiditatea suportată de oxigenul din penuri. Azotul, în schimb, împiedică foarte bine umiditatea să pătrundă în roată, protejând foarte bine jantele din oțel și aliaj. 

Scade riscul de explozie - folosirea de oxigen pentru umflarea pneurilor presupune un risc mai mare de explozie, comparativ cu alternativa reprezentată de azot. Concret, absența umidității determină o creștere a temperaturii de funcționare a pneurilor, care pot fi utilizate și în condiții mari de presiune, cum este cazul monoposturilor din Formula 1. Azotul garantează o siguranță deosebită, inclusiv în condițiile unor drumuri efectuate cu un stil agresiv de condus.

Influențează consumul de combustibil și confortul - în general, azotul este o soluție bună, în vederea reducerii consumului de combustibil. Scurgerea azotului se face mult mai lent decât cea a oxigenului, ceea ce permite presiunii din pneuri să se mențină la un nivel optim pentru mai mult timp. Acest lucru are ca efect eficientizarea consumului de combustibil. De asemenea, prin diminuarea numărului de drumuri pe care un șofer trebuie să le facă la vulcanizare, pentru ajustarea presiunii, se mărește și confortul acestuia.

Cine are de câștigat de pe urma înlocuirii aerului cu azot

Conducerea unei mașini se poate face în foarte multe feluri, acestea fiind catalogate în general ca “stiluri de șofat“. Dacă ești șofer, poți adopta un stil relaxat, dar și un stil sportiv. Din multe puncte de vedere, stilul sportiv nu este recomandat. El presupune utilizarea unor viteze destul de ridicate, ceea ce expune șoferul, pasagerii și ceilalți participanți la trafic unor riscuri destul de mari. Totodată, stilul agresiv de conducere poate să conducă și la uzura accelerată a autoturismului. 

Cu toate acestea, mulți șoferi, îndeosebi cei experimentați, iubesc să adopte o astfel de conduită la volan pentru a simți la intensitatea maximă plăcerea de a conduce o mașină. În cazul acestora, alegerea dintre azot sau aer în anvelope, mai precis dintre aer sau azot în pneuri, este una simplă. Azotul oferă beneficii multiple. În primul rând suprasolicitarea pneurilor are șanse mai mici să conducă la tocirea acestora sau la explozii, dacă anvelopele sunt umflate cu azot. Crește, deci, durabilitatea anvelopelor. 

Azot în roți - merită să înlocuiești aerul cu azot în pneuri (2)

Totodată, suprasolicitarea motorului prin accelerări bruște și viraje luate la viteză ridicată poate să conducă și la o creștere semnificativă a consumului de carburant. Prin intermediul azotului din roți, presiunea de la nivelul acestora este menținută la un nivel constant, astfel că se vor fi reduse și pierderile inutile de combustibil. 

Și șoferii care conduc pe distanțe foarte mari și folosesc mașina pentru perioade îndelungate de timp vor avea de câștigat de pe urma folosirii azotului în pneuri, deoarece acesta contribuie la amânarea apariției uzurii cauciucurilor. Aceasta este tot o consecință a menținerii presiunii la un nivel constant pentru o perioadă mai mare de timp, decât în cazul în care pneurile sunt umflate cu aer comprimat. 

2. Aer peste azot în roți. Comparație azot vs. aer în anvelope

Utilizarea azotului pentru a umfla roțile unei mașini reprezintă o alternativă care aduce, așadar, câteva beneficii remarcabile pentru foarte mulți dintre șoferii care se înscriu în trafic. Fanii unui stil de condus sportiv, precum și cei care folosesc autoturismul pentru a efectua curse lungi ca durată și distanță au cel mai mult de câștigat. De asemenea, pot beneficia de pe urma utilizării azotului în roți și acei șoferi care nu sunt neapărat dispuși să dedice foarte mult timp și efort întreținerii mașinii lor. 

Cu toate acestea, în prezent există foarte mulți oameni care aleg să folosească în continuare aer comprimat pentru a-și regla presiunea din roțile autoturismului. Apare, astfel, o întrebare firească: care sunt avantajele și dezavantajele fiecărei variante, atunci când ai de ales între azot vs. aer în anvelope? În prima parte a acestui articol, ai putut descoperi ce efecte are utilizarea de azot, iar acum vei putea afla care sunt elementele care diferențiază azotul de aer.

Accesibilitatea

Din punct de vedere al accesibilității, este mult mai facil să apelezi la aer comprimat. Poți găsi ușor în orice magazin de bricolaj compresoare cu ajutorul cărora să îți poți regla acasă presiunea din roți. De asemenea, ai posibilitatea să apelezi la pompele din benzinării. În schimb, azotul este mai greu accesibil și poate fi găsit doar în anumite service-uri și vulcanizări care oferă posibilitatea de reglare a presiunii din pneuri cu ajutorul acestui tip de gaz.

Aer peste azot în roți- Comparație azot vs- aer în anvelope - Compresor

Costurile

Un criteriu important, pentru foarte mulți șoferi, este reprezentat de costurile pe care le implică umflarea roților cu azot sau cu aer comprimat. În cazul în care optezi pentru oxigen, vei avea avantajul de a putea să reglezi presiunea din roți inclusiv gratis. Așa cum ai aflat anterior, foarte multe benzinării din România oferă acces la pompe cu aer comprimat, unde poți să verifici presiunea și să o ajustezi, în funcție de nevoie, fără a achita vreun tarif.. 

De partea cealaltă, azotul se poate accesa doar în vulcanizări și service-uri, iar umflarea roților cu acest tip de gaz presupune costuri. Prețul diferă, în funcție de locul în care mergi pentru a ajusta presiunea. Se poate spune că această cheltuială este contrabalansată de consumul mai mic de carburant, pe care îl generează utilizarea de azot, comparativ cu roțile umflate cu aer. 

Uzura

Azotul menține pneurile umflate cu o presiune care se pierde mai greu, decât cea pe care o generează oxigenul. Scurgerile de azot sunt lente, ceea ce scade riscul de explozii sau de uzura prematură a cauciucurilor. Cu toate acestea, beneficiul este unul greu de cuantificat și variază în funcție de stilul de condus, frecvența curselor efectuate cu mașina, dar și alți factori, precum atenția acordată de șofer menținerii presiunii din pneuri la un nivel optim.




Așadar, se poate spune că beneficiile pe care le oferă utilizarea de azot, în detrimentul oxigenului, pentru reglarea presiunii din anvelope, nu sunt unele care să facă o diferență colosală. Îndeosebi pentru șoferii care apelează la anvelope de calitate, folosirea de azot la umflarea roților este, mai degrabă, o măsură suplimentară de protecție, nu o necesitate. 

Au de câștigat, în mod concret, acei șoferi care nu își dau interesul în mod constant în sensul întreținerii autoturismului și a presiunii din pneuri, precum și cei care circulă pe distanțe lungi sau adoptă o conduită agresivă la volan. De altfel, chiar și în aceste cazuri, nu este o necesitate primordială folosirea de azot, ci ea propune o îmbunătățire minoră a ritmului de uzură a anvelopelor și o scădere cu cel mult 6-7% a consumului de carburant. 

În aceste condiții, rămâne o singură dilemă care trebuie să fie clarificată și care este deosebit de importantă, mai ales pentru cei care sunt tentați să folosească azot în loc de oxigen. Este vorba despre posibilitatea ca cele două gaze să fie combinate, la nivelul unui pneu. Acest lucru este foarte important atunci când este necesar să reglezi de urgență presiunea dintr-o anvelopă, însă nu au acces la un service care să ofere umflarea roților sau ajustarea presiunii din cauciucuri cu azot.

Poți să adaugi aer peste azot în roți?

În cazul în care te afli în situația de a observa ca presiunea din anvelopele mașinii tale a ajuns sub nivelul recomandat de către producător, te poți întreba dacă este mai bine să rulezi cu anvelope depresurizate sau să completezi diferența cu aer comprimat. Alegerea corectă este aceea de a utiliza oxigen pentru ajustarea presiunii. Singurul dezavantaj pe care îl presupune această alegere constă în diminuarea beneficiilor pe care le oferă utilizarea azotului ca unică sursă de presiune în cauciucuri.

Aer peste azot în roți- Comparație azot vs- aer în anvelope (2)

Alternativ, a conduce cu anvelope în care presiunea este scăzută, este o acțiune care poate să conducă la un control deficitar al autoturismului și chiar la explozii ale cauciucurilor. Așadar, dacă ai azot în roți și ești pus în situația de a sesiza scăderi de presiune, fără a avea acces la un service de specialitate, cel mai bine este să reglezi presiunea la o benzinărie sau o vulcanizare, chiar și cu aer comprimat. Ulterior, ai posibilitatea să umfli din nou pneurile doar cu azot, dacă ești mulțumit de randamentul obținut prin utilizarea acestui tip de gaz.

Așadar, există beneficii concrete ale folosirii de azot pentru umflarea anvelopelor. Acestea constau în încetinirea procesului de uzură a cauciucurilor, diminuarea consumului de carburant și păstrarea presiunii la un nivel bun pentru o durată mai lungă de timp. Totodată, azotul protejează elementele metalice ale cauciucului, dar și jantele. Cu toate acestea, roțile unei mașini pot oferi randamentul scontat și dacă se folosește aer comprimat pentru umflarea cauciucurilor. Alege pneurile de care ai nevoie și întreține-le în mod corespunzător, pentru o durată cât mai lungă de viață și un randament cât mai bun!

Sursa foto: Pixabay.com




Articole recente