lcp
Alege o altă dimensiune..

Motive să ne alegi

garanția calității
la orice tip de anvelopă
livrarea rapida
pe tot teritoriul României
livrare rapidă în țară
la anvelopele din stoc
site securizat
cu certificat SSL

Informatii

Ghid despre presiunea roților - Determinare, control și recomandări utile

Ghid despre presiunea roților - Determinare, control și recomandări utile

Ghid despre presiunea roților - Determinare, control și recomandări utile-min

Anvelopele reprezintă părți esențiale ale automobilelor, deoarece prin intermediul lor se face contactul dintre acestea și calea de rulare. Cauciucurile asigură transmiterea forței realizate de motor către drum, au rol în obținerea unei direcții precise și contribuie la frânarea în condiții de siguranță. Toate aceste roluri depind, însă, de modalitatea de asigurare a unei presiuni corespunzătoare în pneuri, de aceea este important ca fiecare conducător auto să cunoască cum poate să determine valoarea corectă a presiunii și ce trebuie să facă în caz că aceasta nu este corespunzătoare. 

În articolul de mai jos vei afla cum se determină valoarea corectă a presiunii din pneuri și cum poate fi măsurată cât mai exact în vederea luării măsurilor corespunzătoare. De asemenea, vei ști care sunt riscurile la care te expui dacă presiunea din cauciucuri este mai mică sau mai mare decât cea recomandată, precum și cum influențează temperaturile diferitelor anotimpuri presiunea din roți. 

Cuprins:

1. Determinarea valorii corectă a presiunii în pneuri

1.1. Care este valoarea recomandată pentru presiunea roților

1.2. Cum se măsoară presiunea în anvelope

2. Importanța umflării roților la presiunea corectă

2.1. Cum se umfla roțile în mod corespunzător

2.2. Urmările umflării roților la presiune prea mare 

2.3. Urmările umflării roților la presiune prea mică

3. Controlarea presiunii anvelopelor în funcție de anotimp

1. Determinarea valorii corectă a presiunii în pneuri

presiune roti-min

Anvelopele sunt echipamente complexe, realizate pe baza unor cercetări îndelungate, încorporând cele mai noi descoperiri în domeniul siguranței auto. Pentru folosirea lor la capacitate maximă este necesar ca acestea să fie umflate în mod corespunzător, în caz contrar putând apărea situații nedorite sau chiar pericolul apariției unor accidente grave. 

Determinarea valorii corecte a presiunii în pneuri este, așadar, o obligativitate a tuturor participanților la trafic, fie că este vorba despre conducătorii de autoturisme, de mașini de transport marfă, fie despre șoferi ce transportă pasageri. Specialiștii recomandă o supraveghere activă a presiunii din cauciucuri pentru eliminarea problemelor și pericolelor ce pot apărea în caz contrar. 

1.1. Care este valoarea recomandată pentru presiunea roților

Șoferii trebuie să știe că nu există o singură valoare recomandată de umflare a anvelopelor. Aceasta poate varia în funcție de dimensiunile cauciucurilor, de tipul acestora, de greutatea mașinii și de temperatura mediului înconjurător. Chiar dacă pare complicat având în vedere aceste elemente, de fapt, aflarea presiunii corecte este simplu de realizat, deoarece producătorii de automobile au afișat în locuri ușor de consultat o listă cu presiunea fiecărui cauciuc în parte, inclusiv a celui de rezervă. 

Aceste informații sunt așezate în diferite locuri în funcție de producătorul mașinii, cel mai adesea putând fi găsite în următoarele poziții:

  • Stâlpul central dintre portiere - pe partea dinspre exterior poate fi găsită o etichetă vizibilă în momentul în care se deschide portiera din față - stânga;

  • Sub ușița de alimentare a automobilului;

  • În torpedou. 

Eticheta prezintă în mod clar valoarea recomandată de producător, exprimată în diferite moduri, cel mai adesea sub forma kpa (kilopascal). Indicatorul este reprezentat sub forma unui număr din trei cifre. Pentru a afla valoarea în bari, unitatea de măsură cea mai utilizată în România în ceea ce privește presiunea, se împarte valoarea în kilopascali la 100 (se mută virgula cu două cifre de la dreapta la stânga). Deci dacă pe etichetă va fi precizată ca valoare recomandată 210 kpa, echivalentul în bari va fi de 2,1. 

1.2. Cum se măsoară presiunea în anvelope

Pentru determinarea presiunii din anvelope există mai multe metode ușor de pus în practică și care nu necesită realizarea unor cheltuieli majore. Important este ca determinarea să fie făcută periodic, cel puțin o dată pe lună sau înainte de plecarea la un drum mai lung. Această operațiune este obligatorie, pentru că anvelopele pierd în mod natural aer, atât din cauza porilor ce există în mod inevitabil, cât și din cauza diferențelor de temperatură la care este supus cauciucul în timpul utilizării lui. 

Această pierdere naturală de aer este situată la valoarea de aproximativ 0,1 bari pe lună. Dacă măsurătorile arată o diferență de 0,1 bari între determinările lunare, atunci este necesară doar o reumflare a roților pentru că pierderea este normală. Dacă pierderea este mai mare, atunci este posibil ca anvelopele să aibă o defecțiune și, cu siguranță, este cazul să se procure cauciucuri noi, care să funcționeze corespunzător. 

Pentru determinarea presiunii există următoarele metode:

  • Inspecția vizuală este utilizată cel mai adesea de șoferii români. Această apreciere nu este, însă, recomandată, deoarece nu pot fi identificate în acest mod decât pierderile însemnate de presiune, atunci când, de cele mai multe ori, anvelopele sunt deja uzate necorespunzător;

  • Utilizarea manometrului (mecanic sau digital) oferă măsurători exacte. Pe piață sunt disponibile diverse modele care se folosesc în mod asemănător. Fiecare dintre ele este dotat cu un spațiu ce se fixează pe valva cauciucului după îndepărtarea căpăcelului. Printr-o apăsare scurtă aerul din anvelopă intră în manometru și indică pe ceasul mecanic sau digital care este presiunea;

  • Senzorii de presiune se montează pe fiecare roată și indică în interiorul mașinii presiunea înregistrată. 

2. Importanța umflării roților la presiunea corectă

2 presiune roti-min

Presiunea recomandată de producător nu este aleasă la întâmplare. Ea a fost determinată prin realizarea unor studii exhaustive în mod științific. Această valoare este una optimă pentru circulația în mod sigur pe drumurile publice și pentru obținerea confortului maxim pentru utilizatorii autovehiculelor. Există tot felul de așa-ziși specialiști care susțin că anvelopele auto trebuie umflate mai mult sau mai puțin decât valoarea recomandată, lucru dovedit incorect și simplu de observat de către fiecare utilizator. 

2.1. Cum se umfla roțile în mod corespunzător

Pentru umflarea cauciucurilor în mod corespunzător există câteva reguli de bază, simpl de pus în practică și de respectat. Pentru început este necesară o măsurare corectă a presiunii ce există deja în anvelope. Dacă aceasta este mai mică sau mai mare decât cea recomandată, se va adăuga sau scoate aer până la atingerea valorii corecte. 

Pentru o măsurare cât mai exactă este bine ca această operațiune să fie realizată la rece, adică atunci când anvelopele au temperatura mediului înconjurător. Această precauție este una obligatorie, deoarece în timpul mersului, anvelopele se înfierbântă, ceea ce duce la creșterea volumului de aer din interior și, implicit, la creșterea presiunii. O măsurare cu anvelopele fierbinți va da rezultate incorecte și valori cuprinse între 0,1 și 0,5 bari. 

O altă precauție trebuie să fie luată și în funcție de numărul de utilizatori ai autovehiculului și de cantitatea de bagaje pe care acesta o transportă. De regulă, pe eticheta ce indică valoarea recomandată a presiunii sunt trecute două cifre, cea pentru mașina utilizată doar de șofer și cea pentru mașina încărcată cu pasageri și bagaje. 

Umflarea anvelopelor se poate face în mai multe moduri, atât acasă, de către șoferi, cât și în locuri special amenajate:

  • Umflarea se face la domiciliu, fie cu ajutorul unei pompe manuale, fie prin intermediul compresorului auto, alimentat la bricheta automobilului. Este necesar ca ambele dispozitive să fie dotate cu manometre funcționale pentru atingerea presiunii recomandate de către producător;

  • O soluție la îndemână este folosirea compresoarelor electrice aflate la majoritatea benzinăriilor din țară. Acestea sunt dotate obligatoriu cu manometru, așa că umflarea se va face la valorile corecte;

  • Controlarea și umflarea pneurilor se face cel mai bine la o vulcanizare. Instrumentele de aici sunt profesionale, foarte exacte și, în plus, este posibilă și identificarea unor probleme ce pot fi îndepărtate ulterior.

O greșeală făcută uneori de unii conducători auto este măsurarea presiunii din anvelope în momentul în care acestea sunt scoase de pe mașină. Acest lucru este greșit pentru că valorile nu vor fi indicate cu precizie, neluându-se în considerare și greutatea mașinii. Pneurile umflate în momentul în care nu sunt montate pe automobil vor avea o presiunea mai mică și se vor lăsa prea mult când sunt puse la loc.

2.2. Urmările umflării roților la presiune prea mare

În cazul în care presiunea din anvelope este mai mare decât cea recomandată, apar anumite neajunsuri, unele dintre ele putând avea urmări grave. 

  • O anvelopă super umflată va avea o zonă mai îngustă de contact cu solul, ceea ce va duce la uzura prematură a părții sale centrale și la mărirea distanței de frânare, existând o posibilitate de alunecare mai mare din cauza frecării reduse dintre cauciuc și asfalt;

  • Suprapresiunea din anvelope duce la micșorarea confortului pentru persoanele din interior. Cauciucurile vor fi mai rigide și vor amortiza mai greu denivelările și gropile întâlnite în trafic;

  • Consumul de combustibil va crește destul de mult dacă pneurile sunt prea umflate;

  • Presiunea prea mare duce la apariția riscului de explozie a pneurilor. Acest lucru este valabil mai ales în cazul mașinilor de mare tonaj cu cauciucuri de mari dimensiuni, umflate la o presiune mai mare decât cea a autoturismelor.

2.3. Urmările umflării roților la presiune prea mică

În cazul în care presiunea din roți este prea mică, sub nivelul celei recomandate de producător, va apărea o serie de urmări nedorite și chiar periculoase. 

  • Anvelopa lăsată va intra în contact cu șoseaua, pe o suprafață mai mare, inclusiv părțile laterale ajungând să atingă asfaltul. Aceste părți nu sunt realizate pentru a rezista la o uzură de acest mod, așa că va apărea o tocire accentuată a părților laterale;

  • Consumul de combustibil este strâns legat de frecarea dintre roți și șosea. Cu cât suprafața de contact este mai mare, cu atât frecarea este mai intensă și, implicit, consumul de combustibil este superior. Testele au arătat că anvelopele umflate insuficient pot mări consumul de combustibil cu 0,5 până la 1 litru la 100 de km parcurși;

  • Zgomotul anvelopelor va fi mai mare dacă nu sunt umflate optim;

  • Cauciucurile cu presiune scăzută sunt mai vulnerabile la apariția unor defecțiuni în cazul trecerii peste gropi sau alte obstacole contondente de pe șosea;

  • Direcția mașinii are de suferit dacă anvelopele nu sunt umflate la valoarea recomandată de producător. 

3. Controlarea presiunii anvelopelor în funcție de anotimp

3 presiune roti-min

Mulți conducători auto nu acordă importanța cuvenită presiunii din pneuri și nu țin cont de condițiile diferite de mediu dintre diversele anotimpuri. Aerul are proprietatea de a-și mări sau micșora volumul în funcție de temperatură. Cu cât temperatura este mai mare, cu atât presiunea din anvelope va crește, iar iarna, când temperaturile sunt scăzute, presiunea va scădea. Din această cauză este obligatoriu ca la trecerea spre sezonul rece sau cald să fie luate măsuri ideale și în ceea ce privește determinarea presiunii din cauciucuri și luarea unor măsuri pentru a o aduce la valoarea corespunzătoare. 

Cea mai mare problemă este legată de presiunea anvelopelor în timpul sezonului rece. Atunci când temperaturile scad cu 30 sau 40 de grade sub valorile din timpul verii, presiunea din pneuri va scădea și ea cu valori destul de însemnate. Dacă se ia în considerare și pierderile normale de aer prin porii cauciucului se poate ajunge în situația în care presiunea să scadă cu valori cuprinse între 0,2 și 0,5 bari. Pentru a nu apărea astfel de situații este obligatorie controlarea presiunii la începutul iernii și introducerea de aer suplimentar. Pentru o măsurare cât mai exactă, determinarea presiunii se va face în aer liber și nu în garaj, acolo unde este mai cald decât afară. Dacă, totuși, măsurarea se va face în interior, atunci se va adăuga o presiune suplimentară, de 0,2 bari peste cea recomandată. 

Odată cu venirea verii temperaturile cresc foarte mult, asfaltul ajungând să aibă chiar și 70 de grade Celsius. În acest caz, după măsurarea presiunii, se va elibera o cantitate de aer din anvelope până la atingerea valorii corecte. În ambele situații măsurarea se face cu cauciucul la rece, dimineața, înainte de plecare sau la cel puțin două ore după oprirea mașinii. 

În concluzie, supravegherea presiunii anvelopelor nu este doar utilă, ci și obligatorie pentru toți conducătorii auto. Păstrarea presiunii la valorile recomandate de către producătorii lor oferă siguranță în trafic, confort, consum redus de combustibil și asigură o durată de viață crescută a cauciucurilor. 

Surse foto:

ro.pinterest.com

Articole recente